أین عمّار

أین عمّار

اندیشه های انقلابی اسلامی
أین عمّار

أین عمّار

اندیشه های انقلابی اسلامی

نامه سرگشاده سعید قاسمی به هاشمی رفسنجانی

انصاف نیست که آقای هاشمی برای حفاظت از خودش اینقدر از بیت‌المال هزینه کند ولی یک ملت بزرگ 80 میلیونی در برابر دشمنانش بی‌دفاع بماند.
سه شنبه, 23 شهریور, 1395 - 14:29

به گزارش عمارنامه، سردار سعید قاسمی یکی از فرماندهان سال‌های دفاع مقدس نامه‌ای سرگشاده خطاب به ملت ایران در مورد سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی نوشت.متن این نامه به شرح زیر است:

ملت بزرگ  و شهید پرور ایران

سلام علیکم

اخیرا تصاویر و گفت‌وگویی را از آقای اکبر هاشمی رفسنجانی در رسانه‌ها ملاحظه کردیم که  بسیار شگفت‌انگیز و غیرقابل باور بود. چگونه ممکن است کسی به خود اجازه داده در راس مجمع تشخیص مصلحت نظام بنشیند تا این حد نسبت به واقعیات عالم بی‌اطلاع باشد و چگونه کسی که پذیرفته است سال‌ها فرمانده قرارگاه جنگ باشد و هزاران جوان را به زیر آتش دشمن بفرستد تا این نسبت به ضرورت دفاع از کشور بی اعتقاد باشد؛ وی گفته:

" اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند؛ این‌ها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند. نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌های‌شان آزاد شد و به ‌دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند، لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است و مدیران و دلسوزان و معلمان باید وارد این فضا شوند، مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند."

هرچند نادرستی این اظهارات به هر صاحب خردی روشن است اما لازم است که توجه ملت بزرگ و شهید پرور ایران را به بعضی غلط‌های این اظهارات بی اساس جلب می‌کنم:

1-    کشور آلمان و ژاپن با تدبیر خودشان نیروی مسلح را کنار نگذاشتند بلکه بعنوان کشور شکست خورده و تحت اشغال بعنوان تنبیه از داشتن نیروی مسلح محروم شدند و اگر اختیار داشتند هیچ‌گاه چنین کاری نمی‌کردند.

2-    با وجود ممنوعیت نیروهای مسلح تهاجمی، برای این کشورها داشتن نیروی دفاعی هیچ‌گاه از دستور کار این کشورها خارج نشده بطوریکه هزینه‌های دفاعی همیشه در دستور کار آنان بوده است و موضوع دفاع برای آن‌ها آنقدر اهمیت دارد که در سال 2015 بودجه دفاعی آلمان 4/39 و ژاپن 9/40میلیارد دلار بوده است که هرکدام سه برابر بودجه دفاعی جمهوری اسلامی ایران است. فلذا این تصور که آلمان و ژاپن پول دفاع را صرف پیشرفت صنعتی و رفاهی کرده اند از اساس بی‌پایه است؛ ای کاش آقای هاشمی قبل از این اظهار نظر بی‌پایه از یک فرد مطلع سوال می‌کرد.

3-    ژاپن و آلمان بابت هزینه‌های پایگاه نظامی آمریکا در خاک خودشان علاوه بر هزینه‌های ناامنی و مشکلات حاد اخلاقی و ناموسی سالانه باید میلیاردها دلار به آمریکا بپردازند و اگر دفاع برعهده خودشان باشد هزینه‌هایشان خیلی کمتر خواهد بود. سال 2015 فقط ژاپن 400 میلیارد ین یعنی %75 درصد هزینه‌های پایگاه نظامی آمریکا در کشورش را پرداخت کرده است.

4-    حرف آقای هاشمی کاملا غیر علمی است چرا که هیچ تحقیقاتی وجود ندارد که اثبات کند علت پیشرفت‌های اقتصادی آلمان و ژاپن نداشتن نیروهای مسلح است؛ این حتی یک حدس عالمانه هم نیست که بتوان فرضیه‌ای برای تحقیق قرارداد، چرا که همه‌کشورهای پیشرفته نیروهای مسلح دارند و این خصوصیت وجه اشتراک کشورهای پیشرفته نیست،  بلکه برعکس هرکشوری که اقتصادش پیشرفته‌تر است سرمایه‌گذاری دفاعی‌اش بیشتر است.

5-    همه می‌دانند که آقای هاشمی برای حفاظت از خودش پرخرج‌ترین گارد حفاظت شخصیت‌های کشور را در اختیار دارد و هزینه حفاظتی وی حتی چندبرابر حفاظت رئیس جمهور است؛ آیا این انصاف است که وی برای حفاظت از خودش اینقدر از بیت‌المال هزینه کند ولی یک ملت بزرگ 80 میلیونی در برابر دشمنانش بی‌دفاع بماند.

6-    ژاپن و آلمان دو کشور بدون منابع زیرزمینی ارزشمند هستند و عمده مواد اولیه و انرژی خودشان را وارد می‌کنند و در منطقه‌ای کم ارزش واقع شده‌اند فلذا کمترین تهدید خارجی را دارند و با کشوری مثل ایران که سرشار از معادن و منابع مختلف بویژه نفت و گاز است و در حساس‌ترین نقطه جهان واقع شده همواره مورد طمع و تهدید قدرت‌ها بوده است در بعد امنیت ملی قابل مقایسه نیست.

7-    اگر آقای هاشمی امام خمینی(ره) را قبول داشته باشد، ایشان ده‌ها بار در مورد ضرورت تقویت بنیه دفاعی اظهار نظرهای صریح و قاطعی داشته‌اند و غفلت کنندگان از آن را مستوجب کیفر الهی دانسته‌اند.

حتی پس از پایان جنگ در 29 فروردین 1368 امام(ره) فرمودند: مطمئنا غفلت از تقویت بنیه دفاعی کشور طمع تهاجم و تجاوز بیگانگان و نهایتا تحمیل جنگ‌ها و توطئه‌ها را بدنبال می‌آورد. وقتی این تناقض واضح مواضع آقای هاشمی با امام را در کنار سایر ادعاهایی که در مورد خاطرات امام (ره) دارند قرار دهیم باید بپذیریم که چاره‌ای جز رد ادعاهای شما نداریم.

8-    اگر آقای هاشمی فرمان امام خمینی(ره) را واجب الاطاعه نمی‌داند لااقل فرمان قرآن را که باید گردن نهد؛  قرآن کریم می‌فرماید "و اعدوالهم مااستطئتم من قوه" یعنی تا جایی که می‌توانید نیروی دفاعی بیشتری برای مقابله با دشمن آماده کنید و اتفاقا که آخر همین آیه هم می‌گوید "و ما تنفقو امن شیء فی سبیل الله یوف الیکم" یعنی هزینه‌ای که برای آمادگی می‌کنید اقتصاد شما را لطمه نمی‌زند و خدا آن را به شما بازمی‌گرداند؛ همچنین آیه 102 سوره نسا می‌فرماید" ...وَدَّ الَّذینَ کَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِکُمْ وَ أَمْتِعَتِکُمْ فَیَمیلُونَ عَلَیْکُمْ مَیْلَةً واحِدَةً ..." یعنی "... کافران آرزو دارند که شما از سلاح ها و متاع هاى خود غافل شوید و یک باره به شما هجوم آورند..." بر همین اساس تصور اینکه هزینه‌ دفاع از کشور اسلامی ضربه به اقتصاد است نوعی بی‌اعتقادی به قرآن و وعده الهی است.

9-    هر انسان عاقلی می‌داند دفاع واجب است هر کس شیء ارزشمندی دارد برای حفاظت از آن نگهبان می‌گذارد و هزینه ‌می‌کند و هزینه کردن برای دفاع از سرمایه خود را منطقی می‌داند آیا ایران اینقدر نزد آقای هاشمی بی‌ارزش است که حفاظت و دفاع نمی‌خواهد؟

10-    اگرآقای هاشمی قرآن و عقل و ضرورت اجرای فرمان امام خمینی(ره) را قبول ندارد باید به عنوان یک شهروند منضبط حداقل  به قانون اساسی پایبند باشد؛ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصول 143 الی 151 صریحا بر ضرورت وجود نیروی مسلح ارتش و سپاه و بسیج تاکید دارد و لذا باید گفت که این سخن آقای هاشمی خلاف قانون اساسی است.

11-    اگر آقای هاشمی همه این‌ها را قبول ندارد خطبه‌های آتشین خودش برای فرستادن جوان‌ها به میدان جنگ را که یادش نرفته است.

12-    آقای روحانی 31 مردادماه نظر خودش را در مورد تقویت نیروهای مسلح اینطور بیان کرد: قدرت نظامی باید تقویت شود تا توافق هسته‌ای پایدار بماند آیا آقای هاشمی وی را دروغگو می‌داند؟ اگر نه چطور است که آقای هاشمی پیش بینی می‌کند فردی با این اعتقاد در دور دوم ریاست جمهوری نیروی مسلح را تعطیل کند؟

13-     اگر آقای هاشمی همه این‌ها را قبول ندارد حداقل این را می‌داند که آقای روحانی اگر قرار باشد دوباره رئیس جمهور شود نه تنها باید به قانون اساسی ملتزم باشد بلکه باید به پایبندی قانون اساسی هم قسم بخورد؛ چگونه آقای هاشمی انتظار دارد آقای روحانی خلاف قسم خودش عمل کند.

14-    حال که جمهوری اسلامی یکی از قوی‌ترین نیروهای دفاعی را دارد دشمن اینقدر به ما زور می‌گوید و تحریم می‌کند و انرژی هسته‌ای‌‌مان را تعطیل می‌کند و... وای به روزی که نیروی دفاعی نداشته باشیم.

15-    کاهش هزینه‌های دفاعی باید به تصویب نمایندگان مردم در مجلس برسد اما این مساله هیچ‌گاه محقق نخواهد شد همانطور که همه ملاحظه کردند با وجود فشارهای یاران آقای هاشمی  نه مجلس قبلی آن را تصویب کرد و نه این مجلس.

16-    آقای هاشمی بخاطر خوشبینی‌ها و تمایلاتی که به آمریکایی‌ها دارد تهدید دائمی آمریکا و اسرائیل را که هر آن ممکن است مجددا ایران را اشغال کنند و به قدرت برگردند نادیده می‌گیرد، گیریم آمریکا تهاجم نظامی نکند آیا در این منطقه پرآشوب و با همسایگانی پرخطر ایران را بدون قدرت دفاعی گذاشتن تحویل کشور به داعش و طالبان نیست؟

17-    هیچ کشوری در دنیا داوطلبانه نیروی مسلح خودش را کنار نگذاشته و همه‌ کشورها حتی در بدترین شرایط اقتصادی نیروی مسلح را حفظ می‌کنند حتی کشورهای فقیری مثل پاکستان که اهمیت ژئوپلیتیک بالایی هم ندارند 40% درآمدشان را هزینه ارتش می‌کنند و حتی بمب اتمی دارند؛ چه دلیلی وجود دارد که ایران با این حساسیت‌ها تنها کشور جهان باشد که داوطلبانه نیروی مسلح خود را کنار بگذارد؟

18-    آمریکا الگوی آقای هاشمی است و با وجود اینکه هزینه نظامی‌اش برابر هزینه‌ همه‌ی کشورهای جهان است شصت سال اقتصاد پیشرو برتر جهان را در اختیار داشت و این نشان می‌دهد داشتن نیروی مسلح قوی با داشتن قدرت برتر اقتصادی تضادی ندارد بلکه لازمه‌ی داشتن قدرت اقتصادی برتر نیروی مسلح قوی است که بتواند از منافع کشور قدرتمند اقتصادی دفاع کند.

19-    کره جنوبی با مساحت 99 کیلومتر مربع یعنی حدود یک بیستم خاک ایران با وجود فقدان معادن و ذخایر مهم بودجه دفاعی سالانه‌اش 36میلیارد و  400میلیون دلار است با این وجود یک اقتصاد پیشرو محسوب می‌شود.

20-    چین پیشروترین اقتصاد حال حاضر دنیاست و امروز بزرگترین ارتش دنیا را دارد و سالانه مبلغ 215 میلیارد دلار هزینه‌ دفاعی دارد و هر یکی دوسال یکبار هم تا مرز جنگ نظامی با آمریکا پیش می‌رود و در تنش مستمر با آمریکاست.

تا اینجا آقای هاشمی بیست غلط دارد و نمره‌اش صفر است.

ملت بزرگ و شهید پرور ایران، آیا آقای هاشمی با این همه خطا و اشتباه در اعلام نظر هنوز خود را شایسته مصلحت سنجی برای نظام می‌داند؟ آیا بهتر نیست برای خدمت به مردم خود را بازنشسته کند و کار را به عالمانی جوان‌تر که حواس جمع‌تری برای مصلحت سنجی کشور دارند بسپارند.

پیشنهاد من این است که تا دیر نشده آقای هاشمی مسئولیت‌ها را به نیروهای با نشاط و عالم واگذارند و برای اظهار نظر در موارد ملی با کارشناسان امین مشورت کند .

سعید قاسمی

«والسلام»

جاسوس‌های پرنده آمریکا با کدام تجهیزات ویژه به مرزهای ایران آمدند؟+عکس


ادامه جاسوس بازی آمریکا با P-8
یکی از هواپیماهای مورد استفاده در پروازهای جاسوسی آمریکا که این بار نیز با اخطار قاطع پدافند هوایی کشورمان مجبور به بازگشت شد، هواپیمای P-8 بود که نسل جدیدی از هواپیماهای گشت نیروی دریایی این کشور است.
پنجشنبه, 25 شهریور, 1395 - 09:27

به گزارش عمارنامه ،واکنش سنجی نیروهای آمریکایی از حساسیت و اشراف نیروهای مسلح کشورمان روی مرزهای دریایی و هوایی ایران، طی هفته ها و ماههای اخیر روندی تصاعدی داشته است و اگرچه در هر مورد، طرف غربی مجبور به تغییر مسیر و عقبگرد از اقدام خود شده، اما تلاش کرده است با جنجال های رسانه ای، خوی ستیره جویی خود را حفظ کند.

 
طی روزهای گذشته نیز دو هواپیمای نیروی دریایی آمریکا در منطقه تنگه هرمز، به حوالی مرزهای کشورمان رسیده بودند که طرف آمریکایی با اخطار نیروهای پدافند کشورمان مجبور به عقب نشینی شد.
 
البته یک مقام ارتش آمریکا در پاسخ به این پرسش که چرا این دو جت نزدیک ایران در حال پرواز بوده‌اند، با کلماتی که نشان از افشای این تاکتیک دارد، به فاکس‌نیوز گفته بود: "ما صرفا می‌خواستیم واکنش ایرانیان را بسنجیم. "
 
کدام هواپیماهای جاسوسی به حوالی مرزهای ایران آمدند؟

 دو هواپیمای شناسایی که قصد تست حساسیت و دقت یگانهای پدافندی کشورمان را داشتند از نوع EP-3E و P-8 بودند که تا یک کیلومتری حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران نیز نزدیک شدند و هر دوی این هواپیماها تحت فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا عملیات می‌کنند.
 
البته این نوع پروازهای حساسیت برانگیز و شیطنت آمیز توسط آمریکا، سابقه ای طولانی دارد و در چندین مورد در اطراف کشورهای مختلف از جمله ایران، چین و روسیه موجب جنجال شده است.

شکست ۸۷ درصدی آخوندی در خانه‌ دار کردن ایرانی‌ ها

وزیر روحانی شرمنده مردم شد!
شواهد نشان میدهد مردم به طرح سپرده‌گذاری خرید مسکن در دولت یازدهم که وزیر راه و شهرسازی مبدع آن بوده است رای منفی داده و از آن استقبال نکردند!
جمعه, 26 شهریور, 1395 - 16:10

به گزارش عمارنامه ، تنها سیاست دولت یازدهم در بخش مسکن، سیاست تحریک تقاضا از طریق افزایش تسهیلات خرید بوده است که تا کنون با استقبال مناسبی از سوی متقاضیان مواجه نشده است.

هرچند که کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند سیاست تحریک تقاضا بدون توجه به سیاست‌های حمایت از تولید می‌تواند اثرات تورمی داشته باشد اما عدم همخوانی شرایط تسهیلات خرید مسکن با توان اقتصادی خانوارها سبب شده است که تاکنون مردم استقبال زیادی از این طرح نداشته باشند.
دولت که در ابتدا و توسط سخنگوی خود اعلام کرد قصد دارد سالانه 300 هزار فقره تسهیلات مسکن ارائه کند بعد از عدم استقبال مردم هدف گذاری خود را به 150 هزار فقره کاهش داد! در حالی که پس از گذشت 3 سال از این طرح تنها 65 هزار نفر برای دریافت تسهیلات مسکن سپرده گذاری کرده اند. سپرده گذاری سالانه 20 هزار فقره در بانک مسکن نشان می دهد که آنچه محقق شده با آنچه که مورد برنامه ریزی واقع شده اختلافی 87 درصدی دارد. شکست در این طرح که برای وزیر راه و شهرسازی که خود را مبدع این طرح بعد از انقلاب می‌داند، جنبه حیثیتی پیدا کرده است و دولت سعی می‌کند که از هر راهی شده جذابیت بیشتری برای تسهیلات خرید ایجاد کند.
بنابراین دولت برای افزایش جذابیت تصمیم گرفت با استفاده از تمامی امکانات ممکن نرخ سود تسهیلات را کاهش دهد. ساختار صندوق های پس انداز که از گذشته زیان ده بوده و با کسری منابع مواجه می‌شدند با کاهش نرخ تسهیلات در خطر کسری منابع شدیدتری قرار گرفته اند. بانک مرکزی در دو مقطع نرخ تسهیلات را از 13 به 11 درصد و در مرحله بعدی از 8.5 درصد تنزل داده است که این خطر کسری منابع را دو چندان می‌کند.
برای همین منظور بانک مرکزی دوره استمهال منابع برگشتی مسکن مهر را بر جبران سری منابع صندوق تسهیلات یکم از 3 سال به 10 سال افزایش داده است. این منابع در حال حاضر بیش از 12 هزار میلیارد تومان است که در صورت تکمیل مسکن مهر تا 60 هزار میلیارد تومان نیز افزایش خواهد داشت. منابعی که می تواند تاثیر به سزایی در رونق تولید مسکن داشته باشد و حداقل زمینه ساز تولید 2 میلیون واحد مسکونی برای جوانان و افراد بی مسکن شود، به علت عدم توجه دولت به نظرات کارشناسان، صرف کسری منابع وام خرید خواهد شد که تا به صورت غیر واقعی و دوپینگی سیاست تحریک تقاضا را به موفقیت ظاهری برسانند.

سرلشکر سلیمانی: تا آخر عمر در جایگاه «سربازی» خواهم بود/ مردم به اظهارات تفرقه‌ افکنانه دشمنان اعتنا نکنند


فرمانده نیروی قدس سپاه در بیانیه‌ای تاکید کرد: با استعانت از خدای سبحان تا آخر عمر در همین جایگاه «سربازی» خواهم بود و مردم عزیز ایران به اظهارات تفرقه‌افکنانه دشمنان اعتنا نکنند.
پنجشنبه, 25 شهریور, 1395 - 14:34

به گزارش عمارنامه به نقل از سپاه نیوز، به دنبال فضاسازی‌های رسانه ای و عملیات روانی هفته‌های اخیر رسانه‌های بیگانه و نیز برخی مقامات آمریکایی پیرامون سرلشکر حاج قاسم سلیمانی فرمانده محبوب، مردمی، انقلابی و ولایتمدار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وی در بیانیه‌ای تأکید کرد:

با استعانت از خدای سبحان در همین جایگاه سربازی خواهم بود.
متن بیانیه سرلشکر حاج قاسم سلیمانی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با اهدای سلام و درود خالصانه به محضر رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی و ملت شریف و عزیز ایران؛ در پاسخ به اظهارات تفرقه‌افکنانه اخیر دشمن و مطالبی که حول آن بیان و القا می‌شود، عرض می‌کنم جبهه دشمنان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی سخنان خود را همواره با هدف تفرقه و ایجاد تقابل بین صفوف متحد و یکپا رچه مردم انقلابی و رشید بیان می‌کند؛ لذا هیچگاه نباید به آن توجه و اعتنایی کرد
حقیر سرباز صفر ولایت و نظام جمهوری اسلامی و ملت شجاع و عزیزتر از جانم بوده و انشاء‌الله با استعانت از خدای سبحان تا آخر عمر در همین جایگاه "سربازی" خواهم بود.
از همه برادران و خواهران عزیزم خواهشمندم با بی‌اعتنایی به اظهارات فریبکارانه و تفرقه‌افکنانه دشمنان اجازه ندهند وقت ارزشمند خدمتگزاران این ملت صرف اهداف و مقاصد شوم دشمنان گردد.
والسلام
قاسم سلیمانی

۲۵ شهریور ۱۳۹۵

رونمایی هاشمی رفسنجانی از برنامه عملیاتی برای تضعیف بنیه دفاعی کشور

رونمایی هاشمی رفسنجانی از برنامه عملیاتی برای تضعیف بنیه دفاعی کشور/ پذیرش تعهدات FATF چگونه به تغییر ماهیت نظام ختم می‌گردد؟
برنامه عملیاتی غرب در دولت یازدهم
دولت یازدهم با پذیرفتن تمامی استانداردهای کارگروه اقدام مالی، تضمین های لازم را برای اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت را به امریکا داده است.
سه شنبه, 16 شهریور, 1395 - 12:24

به گزارش عمارنامه،«اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند... نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌هایشان آزاد شد و به دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند، لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است و مدیران و دلسوزان و معلمان باید وارد این فضا شوند، مطمئنم  دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند»

 

این آخرین اظهار نظر هاشمی رفسنجانی پیرامون مسائل مهم کشور است. صحبتی که با توجه به حضور گسترده امریکا و دست نشانده هایش در به آتش کشاندن منطقه، حرفی غیرعقلانی به نظر برسد ولی نشان دهنده یک برنامه عملیاتی مهم از سوی غرب است که بخشی از آن در دولت یازدهم به اجرا در آمده و ظاهرا بناست در صورت دو دوره‌ای شدن ریاست جمهوری روحانی، در دولت دوازدهم پیگیری و اجرا گردد.

 

اگر به روند سه ساله گذشته و تعهدات بلند مدت خارجی این دولت نگاهی انداخته شود، به دو اصل ثابت می رسیم و آن اینکه برای خارج شدن از فضای تحریم بین المللی می بایست دست به خود تحریمی زد. خود تحریمی ای که نشان دهنده راستی ما در چهارچوب اهداف تعیین شده امریکاست.

 

با این اصل، که برای گشوده شدن درهای جهانی به حذف نهادهای انقلابی و مدافع آن در کشور با اصل خود تحریمی نیازمندیم، مذاکرات هسته‌ای با 1+5 صورت پذیرفت و نتیجه آن حذف بزرگترین نماد مقاومتی و صنایع پیشرفته کشور یعنی صنعت هسته ای بود. اما برجام خود زمینه سازی برای مسیر بزرگتر و مهمتر در آینده بود. آینده ای که بخشی از آن را امروز با چهار برنامه همزمان دولت شاهدیم. 

 

با حذف بزرگترین نماد صنعتی کشور در فاز اول و اخذ سیاست های غلط اقتصادی که منجر به رکود شدید اقتصادی و صنعتی در کشور گردیده است، زمینه برای واگذاری دو صنعت مهم کشور به غرب به طور همزمان آغاز گردید. 

 

از یک سو با بهانه عدم وجود تکنولوژی و سرمایه، پروژه واگذاری مالکیت و تصمیم گیری در فروش مهمترین و حیاتی ترین صنعت کشور به غرب شروع شد و در قالب قراردادهای جدید نفتی، میادین نفتی کشور تا مدت 32 سال به شرکت های بزرگ E&P اروپایی و امریکایی واگذار می گردد و صنعت داخلی صرفا حق حضور بعنوان طرف سوم را دارد تا تکنولوژی به وی منتقل شود. تکنولوژی ای که پس از 32، هیچ کاربردی نخواهد داشت.

 

همین داستان را در صنعت خودروسازی کشور شاهدیم و در پسابرجام، ظرفیت اصلی تولید سایپا و ایران‌خودرو که تولید کنندگان انحصاری دومین صنعت بزرگ کشور محسوب می‌گردند، به فرانسوی ها اعطا شد تا تولید ملی و خودکفایی در صنعت خودرو برای همیشه به فراموشی سپرده شود.

 

و از سوی دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با واردات بیش از 10 برابری پهنای باند، کشور را به یک مصرف کننده صرف محتوای خارجی تبدیل کردند. مصرف کننده ای که بناست با افتتاح شبکه ملی اطلاعات، محتوای خارجی را با سرعت بالاتر و قیمت پایینتر دریافت کند، تا در کنار واگذاری صنایع تولیدی کشور، صنعت فرهنگی نیز به کشورهای غربی واگذار شود و آنان باشند که تربیت نسل آینده کشور را به عهده می‌گیرند.

 

و اما چهارمین برنامه که مهمترین برنامه در پسابرجام می باشد، چیزی نیست جز پذیرش اصول و بالاترین استانداردهای کارگروه اقدام مالی (FATF). پذیرشی که مقدمه آن با پذیرش بند 14 و 16 ضمیمه 2 برجام آغاز گردید و در ادامه به تضمینی مبنی بر اجرای کامل تحریم های سازمان ملل و تحریم های دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی امریکا (OFAC) تبدیل گشته است. برنامه چهارم برخلاف سه برنامه دیگر؛ حذف نهادهای انقلابی و مدافع آن و در راس آن سپاه را نشانه گرفته است.

 

و اما سوال این است: چگونه؟ ساز و کار آن به چه صورت است؟

 

امریکا در یک هوشمندی استراتژیک زمینه برای فشار به بانک های ایرانی و خارجی برای عدم همکاری با افراد و نهادهای ایرانی تحت تحریم خود در SDN لیست را در برجام فراهم نمود. SDN، لیستی است که OFAC آن را منتشر می کند و اسامی تمامی افراد و نهادهای تحت تحریم امریکا در آن آمده است.

 

در بند 14 و 16 ضمیمه 2 برجام آمده است:

 

[14]

Unless specifically provided otherwise, the sanctions lifting described in this Section does not apply to transactions that involve persons on the SDN List and is without prejudice to sanctions that may apply under legal provisions other than those cited in Section 4. Nothing in this JCPOA reflects a change in Iran's position on U.S. sanctions

 

[16]

Non-U.S., non-Iranian financial institutions engaging in transactions with Iranian financial institutions (including the Central Bank of Iran) not appearing on the SDN List will not be exposed to sanctions as a result of those Iranian financial institutions engaging in transactions or banking relationships involving Iranian individuals and entities, including financial institutions, on the SDN List, provided that the non-U.S., non-Iranian financial institution does not conduct or facilitate, and is not otherwise involved in, those specific transactions or banking relationships with the Iranian individuals and entities, including financial institutions, on the SDN List

 

[14] .  لغو تحریم های شرح داده شده در این قسمت، نسبت به معاملاتی که در آنها اشخاص مندرج در فهرست SDN دخیل هستند، اعمال نمی گردد و تاثیری در تحریم هایی که ممکن است تحت سایر مقررات غیر از مقررات مندرج در بخش 4 اعمال شوند، ندارد، مگر اینکه صراحتا به گونه دیگری مشخص شده باشد. هیچ چیزی در این برجام به منزله تغییری در موضع ایران در رابطه با تحریم های آمریکا نمی باشد. 

 

[16] . موسسات مالی غیرآمریکایی، غیر ایرانی که با موسسات مالی ایرانی (شامل بانک مرکزی ایران) که در فهرست SDN قرار ندارند، معامله انجام دهند، بدلیل فعالیت آن موسسات مالی ایرانی در نقل و انتقالات یا روابط بانکی با افراد و اشخاص حقوقی که در فهرست SDN نام برده شده اند، در معرض تحریم ها نخواهند بود، مشروط به اینکه موسسه مالی غیرآمریکایی، غیرایرانی نقل و انتقالات مشخص مزبور با افراد و اشخاص حقوقی ایرانی نام برده شده در فهرست SDN را انجام نداده باشد و یا آنها را تسهیل نکرده باشد و به شکل دیگری در چنین روابط بانکی دخیل نبوده باشد.

 

 به بیان دیگر هر چند ممکن است طرفین معامله هیچ یک از افراد حقیقی و حقوقی مورد اشاره در لیست SDN  نباشند اما اگر این افراد از آن معامله منتفع شوند طرف های معامله مورد تحریم قرار می گیرند.

 

این موضوع را جک لو ، وزیر خزانه داری آمریکا به صورت واضح توضیح داده است.

 

 وزارت خزانه داری آمریکا طی بیانیه ای در تاریخ 27 دی ماه 1394 توضیحاتی درباره جزییات توقف تحریم ها و شرایط باقی ماندن تحریم ها ارائه داد. 

 

 جک لو ، وزیر خزانه داری آمریکا در قسمتی از این بیانیه که و در بخش «سئوالات کلی» در پاسخ به یک سوال صراحتا اعلام کرد انجام معاملات به گونه ای که سپاه پاسداران و نهادها و زیر مجموعه آن از آن متنفع شوند (هر چند که سپاه طرف معامله با موسسات غربی نباشد) تحریم طرف های معامله را به دنبال دارد. وی گفت:

 

«در حالی که در روز اجرای توافق بیش از 400 شخص و شرکت از فهرست اس دی ان خارج شدند، تحریم های ثانویه همچنان در قبال اتباع غیر آمریکایی که آگاهانه روند معاملات مالی قابل توجه با اشخاص ایرانی یا اشخاص مرتبط با ایران را تسهیل  یا کمک های قابل توجه یا حمایت های خاص دیگر را برای ایرانی ها یا اشخاص مرتبط با ایران تأمین می کنند، اعمال می شود در حالیکه این اتباع همچنان در فهرست اس دی ان قرار دارند یا در این فهرست قرار می گیرند.»

 

بر این اساس شرکت ها و موسسات مالی خارجی اگر شامل یکی از  چهار دسته فعالیت زیر بشوند از سوی آمریکا تحریم می شوند: 

 

1- تسهیل تلاش های دولت ابران برای به دست آوردن یا توسعه سلاح های کشتار جمعی و یا تسهیل تلاش های دولت ایران برای ارائه پشتیبانی به نفع سازمان های تروریستی  یا اقدامات تروریستی بین المللی

 

2-  تسهیل فعالیت (مالی) برای افرادی که در جز تحریم های مالی قطعنامه های 1737،1747،1803و 1929 قرار گرفتند.

 

3-  درگیر شدن در پول شویی و یا مهیا کردن شرایط برای بانک مرکزی ایران در صورتی که بانک مرکزی ایران برای اهداف مورد اشاره در مورد 1و 2 از آن تسهیلات استفاده کند.

 

4-  تسهیل یک معامله یا معاملات مهم برای سپاه پاسداران یا هر یک از عوامل و شرکت های وابسته آن که دارایی های آنان بر اساس قانون     IEEPA  مسدود شده است.

 

5- معامله ای که به دولت ایران در دستیابی یا توسعه سلاح کشتار جمعی کمک کند. 

 

در واقع این بخش از برجام، سپاه پاسداران دو کار ویژه مهم سپاه پاسداران را هدف گرفته است: 1) فعالیت های موشکی سپاه که طرف غربی از آن به عنوان دستیابی یا توسعه سیستم پرتاب سلاح کشتار جمعی یاد می کند 2) حمایت از جریان مقاومت.

 

چندین ماه از برجام گذشت، ولی هیچ ارتباطی میان بانک های ایرانی و بانک های بزرگ جهانی برقرار نشد. سوییفت باز شد ولی تراکنشی در آن صورت نمی گرفت چرا که بسیاری از افراد و نهادی ایرانی مورد تحریم در SDN list از مشتریان بزرگ بانک های ایرانی محسوب شده و مبادلات بانکی گسترده ای را داشتند و همکاری با بانک های ایرانی مساوی بود با مجازات های سنگین دولت امریکا. مجازات هایی سنگینی که مشابه آن را در قبل از برجام از سوی وزارت خزانه داری و دادگستری امریکا اعمال شد و میلیاردها دلار بانک های بزرگ جهانی جریمه و متضرر شدند.

 

همین امر بهانه ای شد برای فشار امریکا برای پذیرش FATF از سوی دولت ایران. این کارگروه که بعنوان نهاد نظارتی بر مبارزه با پولشویی و مقابله با حمایت از گروه های تروریستی در نظام بانکی جهان توسط گروه G7 تشکیل شده است، در چهارچوب وظایف تعریفی خود موف به ایفای نقش پلیس و نظارت کننده در نظام بانکی کشور را عهده دار شد.

 

توصیه امریکا به راحتی از سوی دولت یازدهم پذیرفته شد و طیب نیا وزیر اقتصاد دولت روحانی طی نامه ای به نمایندگی دولت، تعهد سیاسی به اجرای سند بازنگری ICRG در رابطه با ایران و برنامه عملیاتی (Action plan) طراحی شده از سمت غرب را به FATF داد.

 

در بند 49 سند ICRG آمده است که ایران اجرای تمامی قطعنامه ای سازمان ملل را در کشور متعهد شده است.

 

 In April 2016, Iran officials stated that Iran will include provisions for UNSCR 1267 and 1373 (and their successor resolutions) in the executive By-Law of CFT Act (which is legislatively required to he prepared within six months after the official announcement attic CFT Act)

 

بند 49 . در آوریل سال 2016، مقامات رسمی ایران اعلام کردند که تدارک لازم برای اجرایی کردن قطعنامه‌های 1267 و 1373 شورای امنیت (و قطعنامه‌های پیشین آن) را به صورت اختصاصی از طریق دستورالعمل قانونی CFT (که به طور مشخص باید زمینه‌های اجرایی شدن آن، شش ماه پس از اعلام رسمی مقامات ایران ایجاد شود) فراهم می‌کنند.

 

در این بند آمده که دولت یازدهم، بند 48 را پذیرفته است و در حال تدارک لازم برای اجرای تمامی قطعنامه های شورای امنیت و دستورالعمل های قانونی تامین مالی مبارزه از اعمال تروریستی در یک بازه زمانی شش ماهه است. این بازه زمانی شش ماهه پس از نامه طیب نیا به این کارگروه شروع شده است.

 

همچنین در بخش دیگری دولت یازدهم در سند بازنگری ICRG به اصلاح قانون مبارزه با تروریسم و پذیرفتن حزب الله به عنوان یک گروه تروریستی متعهد شده است.

 

Amend the CFT Act to remove the exemption to the TF offence for designated groups "attempting to end foreign occupation, colonialism and racism"

 

اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم (ایران) جهت حذف معافیت جرم تامین مالی برای گروه‌های مشخص شده به منظور تلاش برای پایان اشغال بیگانگان، استعمار و نژاد پرستی.

 

اما آنچه که تیم مذاکره کننده وزارت امور خارجه نسبت به حذف و اصلاح آن در قوانین جمهوری اسلامی ایران قول داده است، مربوط به قانون تامین منابع مالی تروریست مصوب 13/10/1394 مجلس شورای اسلامی است که در تبصره 2 ماده 1 این قانون آمده است:

 

«اعمالی که ملت‌ها یا گروه‌ها یا سازمان‌های آزادی‌بخش برای مقابله با اموری از قبیل سلطه،‌ اشغال خارجی، استعمار و نژاد پرستی انجام می‌دهند از مصادیق اقدامات تروریستی موضوع این قانون نمی‌باشد.»

 

بر این اساس، تیم مذاکره کننده وزارت امور خارجه همچون تعهد در قبال تصویب پروتکل الحاقی در مجلس شورای اسلامی، اینبار نیز از جانب مجلس شورای اسلامی تعهد داده است تا این موارد در قانون مبارزه با پولشویی و تامین منابع مالی تروریسم، اصلاح شود.

 

اما بخشی دیگر از این تعهد در سند بازنگری ICRG نیز، بانک‎های ایرانی را متعهد کرده تا تمامی اطلاعات مبادلات مالی حتی با گروه‎‎های مقاومت منطقه را به گروه اقدام مالی تحویل دهد:

 

Ensure rapid provision of international co-operation in the exchange and sharing of beneficial ownership information

 

اطمینان  ارائه سریع همکاریهای بین‌المللی در تبادل و به اشتراک گذاری اطلاعات سودمند مالکیت

 

و این در حالی است که تعهدی با این درجه از اهمیت بدون بررسی در شورایعالی امنیت ملی و تنها با نقش آفرینی وزارت امور خارجه به امضاء رسیده و در حال اجرایی شدن است.

 

و البته این تعهد به قرارگرفتن حزب الله لبنان و انصار الله یمن در گروه های تروریستی با پذیرفتن بند اول Action plan کامل می گردد. در برنامه عملیاتی غرب در زمینه بانکی، ایران متعهد به عضویت در کنوانسیون پالرمو شده است و مطابق کنوانسیون پالرمو، حزب الله گروهی تروریستی محسوب شده و هر گونه ارتباطات مالی یا غیر مالی با آن ممنوع اعلام شده است.

 

با این وصف دولت یازدهم با پذیرفتن تمامی استانداردهای کارگروه اقدام مالی، تضمین های لازم را برای اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت را به امریکا داده است. قطعنامه ای که در آن، تحریم های امریکا علیه ایران به رسمیت شناخته شده است.

 

شورای امنیت و دولت امریکا موضع مستقیم با فعالیت های سپاه پاسداران در تمامی حوزه های نظامی و غیر نظامی دارد و پذیرش تحریم های شورای امنیت و دولت امریکا علیه سپاه پاسداران از سوی دولت یازدهم به معنای این است که دولت یازدهم بنا به حذف غیر سپاه پاسداران از کشور دارند.

 

دولت از یک سو به اجرای برنامه عملیاتی غرب می پردازد و افرادی چون هاشمی رفسنجانی در راس حزب کارگزاران تئوری های لازم برای فرهنگ سازی آن را در جامعه آماده می کنند.

 

با پذیرش FATF در دولت یازدهم، بناست دست‌های محور مقاومت در حساس‌ترین شرایط منطقه بسته شود و در داخل نیز نهادهای انقلابی مشمول خود تحریمی گردند. با ادامه همین روند، می بایست شاهد برجام های دیگری خواهیم بود که منجر به حذف کامل نهادی انقلابی با هدف تضعیف بنیه دفاعی و نظامی کشور به بهانه گشایش‌های [خیالی] اقتصادی باشیم.

واکنش بانکهای ملت وسپه به خودتحریمی نهادهای انقلابی-سازندگی:دستور بانک مرکزی است

ابعاد برجام بانکی در قالب FATF؛
انتشار نامه‌های دو بانک به قرارگاه خاتم الانبیاء مبنی بر پیروی از تحریم‌های بین‌المللی و عدم امکان ادامه همکاری مالی با این مجموعه خبرساز شده است. اما بانک‌ها می‌گویند این دستورالعمل بانک مرکزی است.
یکشنبه, 14 شهریور, 1395 - 15:51

به گزارش عمارنامه، روز گذشته، نامه ای از بانک سپه و ملت به قرارگاه خاتم الانبیاء مبنی بر عدم امکان همکاری و مراوده بانکی با آن قرارگاه بعلت قرار داشتن در تحریم‌های بین‌المللی منتشر شد که واکنش‌های متفاوت و گسترده‌ای بدنبال داشت.

 

واحد مستقل ارزی خطاب به مدیریت شعبه بانک سپه در نامه‌ای به تاریخ 10 مرداد 95 و در جواب درخواست یک شرکت برای ضمانت نامه‌های ارزی آورده است: «...در شرایط فعلی و با عنایت به مفاد نامه بازگشتی مبنی بر نامبرده شدن متقاضی ضمانت‌نامه‌ها در لیست اشخاص تحریمی، اجابت درخواست متقاضی امکانپذیر نیست.»

 

همچنین در نامه بانک ملت که در پاسخ به درخواست قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) برای نقل و انتقالات ارزی؛ آمده است: «کارسازی کلیه خدمات ارزی (بین‌المللی) برای آن دسته از مشتریان که نامشان در لیست تحریم اتحادیه اروپا و یا لیست تحریم مشترک اتحادیه اروپا و سازمان ملل می‌باشد امکانپذیر نیست.»

واکنش بانک‌های ملت و سپه به خودتحریمی نهادهای انقلابی-سازندگی: «دستور بانک مرکزی است»

دستور از بالا رسید؛ فعلا شاخص را مثبت نگه دارید

خرید و فروش صوری در بورس + جزئیات
برخی از شنیده‌ها حاکی از این است که مقامات رده بالای دولت تدبیر و امید به وزیر اقتصاد و معاونش دستور داده‌اند تا با معاملات تصنعی شاخص را بالا نگه دارند.
یکشنبه, 14 شهریور, 1395 - 09:15

به گزارش عمارنامه، بازار سرمایه در دولت حسن روحانی روزهای بسیار نابسامانی را می‌گذراند. در ماه‌های اخیر هم این نهاد برای دومین بار در دولت یازدهم دچار تغییر و تحول شد و محمد فطانت فرد جای خود خود را به شاپور محمدی داد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که بورس در دوران شاپور محمدی هم مانند فطانت فرد با مشکلات زیادی مواجه شده و معاون اقتصادی سابق طیب نیا مانند رئیس قبلی سازمان بورس بدون داشتن هیچ برنامه‌ای تنها نظاره گر بازار است.

 

اتفاقی نادر در تاریخ بورس تهران

در حال حاضر بررسی‌ها نشان می‌دهد که بورس تهران در بدترین وضعیت تاریخی خود قرار دارد. برخلاف شعار دولت حسن روحانی مبنی بر شفافیت در اقتصاد برای اولین بار در تاریخ بورس کشور نماد بانکهای مطرح در بورس به بهانه برگزاری مجمع سالیانه بسته شده، اما نه تنها مجامع مذکور تاکنون برگزار نشده بلکه نمادهای بانکی نیز بدون ارایه هیچ توضیحی همچنان بسته مانده است. به همین دلیل شایعات زیادی از تعدیل منفی تا تغییرات فراوان در صورت‌های مالی در بازار رواج یافته و فضای بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

 

به عنوان مثال در حال حاضر یافته‌های خبرنگار «نسیم آنلاین» حاکی است نماد بانک صادرات قرار است با ابطال برخی معاملات و واگذاری‌های صورت گرفته در سال 94، با زیان قابل ملاحظه‌ای بازگشایی شود. اما بورس تهران تاکنون هیچ اطلاعاتی در این زمینه در اختیار سهامداران و فعالان بازار قرار نداده است. گفتنی است وضعیت بورسی بانکهایی چون تجارت و ملت نیز به همین گونه است.

 

اما نمادهای پالایشی بورس نیز از زمان حضور زنگنه در راس وزارت نفت تنها مقدار تولید را اعلام می‌کنند و هیچ گونه اطلاعاتی در رابطه با نرخ فروش محصولات ارایه نمی‌شود. متاسفانه شفافیت در این حوزه به کمترین میزان رسیده و قیمتها در حوزه پالایشی چندان مشخص نیست و تنها در پایان سال مقادیری به عنوان نرخ فروش در صورتهای مالی اعمال و به بازار منعکس می شود .

چرا پیشنهاد هاشمی با هیچ منطقی سازگار نیست؟/ مقایسه بودجه نظامی ایران با ژاپن، آلمان و کشورهای منطقه + آمار و جدول

یادآوری موقعیت ایران در منطقه و جهان
هاشمی رفسنجانی تلویحا پیشنهاد داده که توان نظامی کشور برچیده شده و به جای آن به اقتصاد دانش‌بنیان پرداخته شود.
یکشنبه, 14 شهریور, 1395 - 15:13

به گزارش عمارنامه، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیراً در همایش آموزش و پرورش سخنان بسیار نادر و شگفت‌انگیزی بیان کرده که حاوی چند نکته بسیار مهم است.

وی گفته است: «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند... نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌های‌شان آزاد شد و به‌دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند، لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است و مدیران و دلسوزان و معلمان باید وارد این فضا شوند، مطمئنم  دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند.»

 

هاشمی رفسنجانی در سخنانش، علت رشد اقتصادی ژاپن و آلمان را، "محروم شدن این دو کشور از نیروی نظامی پس از جنگ جهانی دوم" و صرف هزینه‌های نظامی این دو کشور در حوزه اقتصاد دانش بنیان عنوان کرده و بعد هم گفته که دور دوم دولت روحانی، می‌تواند ما را (کشور را) به آنجا برساند.

بعد از پیروزی جبهه متفقین در جنگ جهانی دوم، آلمان و ژاپن برای مدت کوتاهی ارتش‌های خود را منحل کردند و سپس مجددا ارتش در این کشورها ایجاد شد و هم‌اکنون نیز، این دو کشور دارای ارتش‌های قابل قبول با تجهیزات پیشرفته‌ای هستند و حتی بسیاری از کشورها، تولیدات نظامی این دو کشور را خریداری و مورد استفاده قرار می‌دهند که این نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری خوب در حوزه نظامی توسط این دو کشور است.

آلمان و ژاپن طبق اعلام موسسه تحقیقات صلح استکهلم (Stockholm International Peace Research Institute) و موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (International Institute for Strategic Studies) در سال 2015 در رده بالای اختصاص بودجه نظامی در جهان بوده‌اند.

 

* توضیح: موسسه صلح استکهلم و موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، معتبرترین موسسات در حوزه بررسی بودجه‌های نظامی کشورهای جهان هستند.

ژاپن با اختصاص 40.9 میلیارد دلار (طبق اعلام موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک) در سال 2015 در رتبه هشتمین کشوری قرار گرفته که بیشترین بودجه نظامی را در جهان دارد. پس از ژاپن نیز، کشور آلمان با اختصاص 36.7 میلیارد دلار در رتبه نهم قرار گرفته است.

یک بررسی ساده و اجمالی از میزان بودجه رسمی و اعلام شده این دو کشور در حوزه دفاعی - نظامی، نشان می‌دهد که همین الان و در شرایط کنونی، آلمان و ژاپن حدوداً 4 برابر بیشتر از ایران بودجه دفاعی برای پیشبرد اهداف نظامی خود، اختصاص داده‌اند.

نام کشوربودجهسالمنبع
ژاپن40.9 میلیارد دلار2015موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک
آلمان36.7 میلیارد دلار2015موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک
ایرانحدود 12 میلیارد دلار2015 - 1394 

معلوم نیست که منظور هاشمی رفسنجانی از جمله‌ای که گفته چیست اما هر آنچه که هست در معادلات امروز سیاسی و نظامی، این سخنان در نگاه هر فرد کوچه و بازاری یا کارشناس و مسئولی، اظهاراتی باورنکردنی است.

"استقلال" واژه‌ای است که در بسیاری از کشورها مورد توجه واقع شده و در بسیاری از کشورها هم مورد توجه نیست. ایران، پس از وقوع انقلاب اسلامی همواره کشوری مستقل بوده و حتی این استقلال در قانون اساسی نیز به صراحت ذکر شده است.

اما در مقابل، کشورهایی مثل ژاپن و آلمان شاید به چنین واژه‌ای اعتقاد نداشته باشند و به‌عنوان متحد خط و مشی غرب، هم‌اکنون چندین پایگاه نظامی در اختیار آمریکا قرار داده‌اند. در ذیل، اسامی چندین پایگاه آمریکا در ژاپن و آلمان را ملاحظه کنید:

پایگاه عملیاتی نیروی دریایی آمریکا در ژاپن به نام Sasebo/ این پایگاه مقر ناوگان هفتم دریایی با 60 کشتی جنگی، 350 جنگنده و 60 هزار پرسنل است

پایگاه هوایی آمریکا در اوکیناوا - Okinawa

پایگاه هوایی Misawa Air Base در ژاپن جزیره Honsyu مرکز یگان سی و پنجم رزمی ارتش آمریکا

پایگاه هوایی Yokota Air Force Base ژاپن در 28 مایلی توکیو مقر یگان ترابری 374

پایگاه هوایی USMC Air Station Iwakuni در 45 مایلی هیروشیما مرکز یگان هوایی یکم نیروی دریایی ارتش آمریکا

مرکز آموزشی ارتش هفتم و مرکز یکصدم گروه پشتیبانی در شهر Grafenwoehr آلمان

پایگاه هوایی Ramstein Air Base در آلمان که یگان ترابری هوایی هشتاد و ششم ارتش آمریکا در آنجا مستقر است

پایگاه فرماندهی اشتوتگارت در آلمان

علاوه بر اینها، ایستگاه اطلاعاتی بزرگ آمریکا در آلمان که در ماه‌های اخیر ماجرای شنود اطلاعاتی سران آلمان توسط همین ایستگاه منتشر شد نیز در کشور آلمان مستقر است.

 

** یادآوری موقعیت ایران در منطقه و جهان

جمهوری اسلامی ایران، کشوری 80 میلیونی است که در منطقه پرتلاطم خاورمیانه و منطقه غرب آسیا واقع شده است. ایران از شمال به دریایی خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان متصل است. در این میان نیز، تامین امنیت تنگه استراتژیک هرمز نیز با ایران است، تنگه‌ای که حدود 30 درصد از نفت جهان از این تنگه و به طور روزانه به نقاط مختلف جهان روانه می‌شود و بسیاری از کشورهای منطقه اقتصاد خود را مدیون استفاده از همین تنگه هستند.

ایران در غرب خود با کشورهای عراق و ترکیه و در شرق نیز با کشورهای افغانستان و پاکستان هم‌مرز است. آمریکا در چهار کشور ذکر شده پایگاه نظامی رسمی و غیررسمی داشته و از این پایگاه‌ها تاکنون بارها علیه ایران و دیگر کشورهای منطقه استفاده کرده است.

4 همسایه شرقی و غربی ایران، هم‌اکنون درگیر بحران‌ها و ناامنی‌ها داخلی هستند، به‌طوری که امروز رسما عراق، افغانستان و پاکستان درگیر گروهک‌های تکفیری و تروریستی‌ای شده‌اند که بنابر اذعان بسیاری از آمریکایی‌ها، این گروهک‌ها از جمله داعش، زاده تفکر القاعده‌ای هستند که آمریکا آن را در افغانستان و پاکستان بنا نهاد.


پایگاه‌های آمریکا در منطقه


ایران اعلام کرده که موشک بالستیک قیام را مخصوص هدف قراردادن پایگاه‌های آمریکا در منطقه تولید کرده

 

از سوی دیگر، در حاشیه جنوبی سواحل خلیج فارس نیز، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر بوده و انگلیس نیز در حال احداث یک پایگاه بزرگ نظامی در همین منطقه است؛ روزانه و به‌طور دائم نیز، نیروهای فرامنطقه‌ای در حال تردد و جابجایی در آب‌های جنوبی کشور هستند و هر از گاهی نیز میزان آمادگی نیروهای دریایی ایران را آزمایش می‌کنند.

حالا با این اوصاف، هاشمی رفسنجانی با یک پیش بینی عجیب، تلویحا اعلام کرده که روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 -یعنی حدود 8 ماه بعد- پیروز انتخابات شده و در دور دوم، می‌تواند ما را به آن سمت (یعنی حذف بودجه نظامی و تخصیص آن بودجه به علم و اقتصاد دانش‌بنیان) برساند!

امروزه تقریبا تمام دنیا پی‌برده‌اند که داشتن آینده‌ای امن و پایدار، در گرو داشتن نیروی مسلحی آماده و با تجهیزات به‌روز است. حتی اخیرا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرماندهی معظم کل قوا نیز دستور استراتژیکی صادر کرده و اعلام کردند که باید توان تهاجمی کشور هم افزایش یابد.

 

** بودجه نظامی ایران در میان کشورهای منطقه

جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای منطقه به لحاظ تخصیص بودجه نظامی، هم‌اکنون جایگاه بالایی نداشته و در رتبه متوسط قرار دارد. ‌هم‌اکنون کشورهایی مثل امارات، ترکیه، عراق و حتی رژیم صهیونیستی بودجه‌های به‌ مراتب بالاتری نسبت به ایران دارند.

کشورهایی مثل کویت، قطر و اردن هم که بسیار کوچک هستند نیز، جالب است بدانید که به تناسب جمعیت و وسعتی که در برابر ایران دارند، بیشتر از ایران بودجه دفاعی به نیروهای مسلح خودشان تخصیص داده‌اند.

به عنوان مثال، کشوری مانند کویت با حدود 3 میلیون و 500 هزار نفر، مساحتی ده‌ها برابر کمتر از ایران و بدون هیچ‌گونه تهدید خارجی، بودجه‌ای تقریبا معادل نیمی از بودجه دفاعی ایران برای بخش دفاعی خود درنظر گرفته است.

 

مقایسه بودجه نظامی ایران و برخی کشورهای منطقه

نام کشوربودجه نظامیسال
عربستان87.2 میلیارد دلارسال 2015
امارات متحده عربی22.8 میلیارد دلارسال 2015
ترکیه18 میلیارد میلیارد دلارسال 2015
عراق13.1 میلیارد دلارسال 2015
ایران12 میلیارد دلارسال 2015
پاکستان7 میلیارد دلارسال 2015
مصرحدود 5 میلیارد دلارسال 2015
کویتحدود 5 میلیارد دلارسال 2015
قطرحدود 2 میلیارد دلارسال 2015
اردنحدود 2 میلیارد دلارسال 2015

رژیم صهیونیستی نیز در سال میلادی گذشته، 16.1 میلیارد دلار صرف توان نظامی خود کرده است.

 

تهدیدات ضدایرانی یک روز "تهدید به حمله اتمی" است و یک روز دیگر "حمله به تاسیسات هسته‌ای و مراکز مهم" برای ساقط‌کردن نظام، روزانه است حال اینکه کشورهایی مثل آلمان و ژاپن هرگز در 50 سال اخیر حداقل هیچ تهدیدی در حوزه حمله نظامی یک کشور دیگر را نداشته‌اند اما بودجه نظامی و افزایش توان تهاجمی خود را برای بازدارندگی، چندین برابر افزایش داده و به‌طور سالانه بودجه دفاعی خود را افزایش می‌دهند، ولی معلوم نیست که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که خود روزگاری در دوران دفاع مقدس مسئولیت مهمی داشته، چرا با نادیده گرفتن تمام این تهدیدات، تلویحا سخن از کاهش یافتن توان نظامی کشور به میان می‌آورد؟

جالب است بدانید که آلمان و ژاپن در سالیان اخیر حتی رقابت قابل توجهی در حوزه تخصیص بودجه دفاعی داشته‌اند، به‌طوری که براساس اعلام موسسه صلح استکهلم، در سال 2014 آلمان هشتمین بودجه دفاعی جهان را در اختیار داشت و ژاپن در رتبه نهم قرار گرفته بود، اما در سال 2015 ژاپن با افزایش بودجه دفاعی خود، رتبه‌اش را یک پله صعود داده و به رتبه هشتم رساند و آلمان به رتبه نهم رسید.

 


گزارش رسمی موسسه صلح استکهلم

اظهارات این روزهای هاشمی رفسنجانی 82 ساله به اظهارات منتسب به وی که گفته بود "دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه‌موشک‌ها» بی‌شباهت که نیست هیچ، بلکه کاملا در همان راستاست، البته آن سخنان کمی بعد از انتقاد صریح رهبر معظم انقلاب تکذیب شد اما این سخنان با توجه به اینکه فیلم آن نیز منتشر شده، بعید است که تکذیب شود.

رابطه نامشروع شاهزاده قطری با ۷ مرد! + عکس

روزنامه انگلیسی « فایننشل تایمز» اعلام کرد ماموران سرویس ویژه  بریتانیا در تعقیب  افراد مظنون  وارد اتاقی در هتل  Excelsior London Hotel در لندن شدند  و در کمال تعجب  شاهزاده قطری (سلوی بنت حمد بن جاسم) را در حال عیاشی با ۷ مرد پیدا کردند.

به گزارش روزنامه فوق الذکر، سرویس امنیت انگلستان « می —۶»  با کمک اسکاتلند یارد وارد اتاق هتلی شدند و زنی را در حال عشق ورزی با ۷ مرد پیدا کردند.  پس از بازرسی کارت شناسایی  معلوم شد که آن زن، شاهزاده ای قطری سلوی دختر  حمد بن جاسم بن جبار نخست وزیر سابق قطر است. بازرسی های بعدی آشکار ساخت که شاهزاده از دلال سعودی — شخص مورد سوء ظن  « می-۶» — خواسته بود شش مرد با  مشخصات ویژه فیزیکی را برای عشقبازی جمعی  در ازای مبلغ هنگفتی پول به نزد او ببرد. پرنسس از میانجی این معامله خواسته بود که نزد او باقی بماند تا در صورت  رفتار خشن از سوی مردان  از او حمایت کند.  پرنسس گفت قصد او از این کار لطمه زدن به اعتبار کشورش نبوده  و هیچ یک از قوانین کشور بریتانیا را نقض نکرده است.

در اداره پلیس به وی گفتند که  استفاده از  شخصی که سابقه زندانی دارد  و یا استفاده از مردان برای خود فروشی  غیر قانونی است. پلیس نمی تواند بر علیه او پرونده کیفری تشکیل بدهد زیرا پرنسس قطر از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است. اما این موضوع به اطلاع سفارت قطر رسانده شد. سفارت قطر سعی کرد در ازای پرداخت پول به روزنامه « فایننشل تایمز»  مانع از فاش شدن این خبر بشود.  اما روزنامه پیشنهاد آنها را رد و خبر را منتشر کرد.

ناگفته نماند حمد بن جاسم پدر این دختر از جمله کسانی بوده که از ابتدای اقدامات تروریستی در سوریه به عنوان حامی جریان های تروریستی تکفیری به ایراد سخن می

پرداخته است


۱


جولان فتنه گران در مشهد؛ دیدار با مرجع فتنه سوغات مشهد شد! + عکس


به گزارش اویس، مهدی خزعلی به عنوان یکی از عناصر تبلیغی جریان فتنه و شخصی که مرحوم آیت الله خزعلی با صدور بیانیه ای پیرامون او چنین فرمودند “مدت مدیدی است پسرم مهدی خزعلی از راه مستقیم منحرف شده درست در خط مقابل قرار گرفته هر چه نصحیت می‌کنم و برای هدایتش متوسل به اولیای خدا می‌شوم اثر نمی‌کند. با بعضی از علمای بزرگ صحبت کردم، فرمود دست نگه دار شاید به راه بیاید. دیگر کاسه صبرم لبریز شده، دیگر با او صحبت نمی‌کنم و حرف‌های نامناسب او را بر نمی‌تابم. ملت انقلابی عزیز همیشه در صحنه ما بدانند او از ما جدا هست و هر چه از من نقل کند، نپذیرند. با من ارتباطی ندارد ولی الان هم دعا می‌کنم خداوند به او توفیق دهد که از راه انحرافی که پیش گرفته است برگردد و گرنه خداوند مقتدر، اسلام و انقلاب و امام و رهبر و رئیس جمهور و مسلمین عزیز را از شر او مصون و محفوظ بفرماید…” روز گذشته تصویری از دیدار خویش با یوسف صانعی مرجع تقلید جریان فتنه در مشهد مقدس منتشر کرد که باعث سوالات و واکنش های مختلفی از سوی کاربران شده است. اینکه چطور جریان های معاند جمهوری اسلامی ایران را به نقض حقوق بشر علیه مخالفین خویش متهم می کند اما دو تن از متهمان اصلی فتنه ۸۸ به این راحتی و آزادانه با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند.


۱