أین عمّار

أین عمّار

اندیشه های انقلابی اسلامی
أین عمّار

أین عمّار

اندیشه های انقلابی اسلامی

احتمال درگیری روسها با ترکیه و عربستان در سوریه

منابع روسی هرگونه اقدام نیروهای عربستان و ترکیه برای ورود به خاک سوریه بدون هماهنگی با مسکو و دمشق را خطرناک ارزیابی کرده و از احتمال درگیری میان این کشورها درخاک سوریه خبردادند.

 خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از روزنامه رسمی «کومسومولسکایا پراودا» اعلام کرد که بمب افکن های سوخو24 و سوخو34 روسیه برای استقبال از نیروهای عربستان و ترکیه در صورت ورود به خاک سوریه آماده اند.

این روزنامه درباره دخالت زمینی ترکیه و عربستان در سوریه بدون هماهنگی با دمشق و ارتش روسیه هشدار داد و نوشت: این اقدام عواقب بسیار وخیمی خواهد داشت.

خبرگزاری اسپوتنیک همراه با این خبر، فیلمی از پرواز بمب افکن های سوخو24 و سوخو34 روسیه منتشر کرد که به نظر می رسد این اقدام برای به نمایش گذاشتن قدرت برتر روسها دربرابر ترکیه و عربستان باشد.

عربستان و ترکیه به دنبال حمایت از تروریستها در سوریه

این روزنامه، ترکیه و عربستان را به حمایت از گروههای تروریستی متهم و خاطرنشان کرد که هدف این دو کشور از دخالت در سوریه افزایش حمایت از این گروهها و مبارزه با ارتش سوریه است نه از بین بردن تروریسم. 

نبرد شدید روسیه با ترکیه وعربستان درسوریه

این روزنامه افزود: اگر ترکیه و عربستان در سوریه دخالت زمینی کنند، جنگنده های روسیه راه دیگری غیر از دفاع از کارشناسان روس حاضر (درسوریه) برای جلوگیری از مواجه شدن آنها با هر خطری، نخواهند داشت و این، نبرد شدیدی بین روسیه و نیروهای ترکیه و عربستان به وجود خواهد آورد.  

ناظران معتقدند انتشار این خبر در روزنامه روسی به نوعی هشدار و تهدید علنی و آشکار برای هدف قرار دادن نیروهای عربستان و ترکیه در صورت ورود به سوریه است و بین انتشار این خبر و اینکه عربستان اعلام کرده که تاریخی برای سفر ملک سلمان به مسکو تعیین نشده است، ارتباط وجود دارد. این در حالی است که همه می دانند قرار بود این سفر در ماه مارس آینده انجام شود.  

پس از «فاتح» و «عماد»؛ موشک 2 هزار کیلومتری سپاه هم با کلاهک جدید آمد +عکس

دستاورد جدید دفاعی کشور/
اضافه شدن سر جنگی جدید و با قابلیت هدایت در مرحله پایانی می تواند عملکرد موشک های بالستیک ایرانی را شدیدا بهبود بخشد.

روند رو به رشد افزایش دقت و کارآیی موشک های ایران با سرعتی قابل توجه و بدون توجه به قطعنامه ها، تحریم ها و برجام ادامه دارد و در جدیدترین تحولات پیرامون این افزایش بهره وری، سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جریان نشست "ایران موشکی" در مشهد مقدس که روز یکشنبه برگزار شد، اعلام کرد: «موشک سجیل جدیدی که نسبت به سجیل 1 شرایط بهتری دارد و دارای هدایت پایانی مسیر است به‌زودی وارد ظرفیت سپاه می‌شود. »

این موضوع از جنبه های مختلف حائز اهمیت و تاثیرات ویژه ای است که در ادامه این گزارش به آن اشاره خواهد شد اما به طور خلاصه می توان اشاره کرد که بحث هدایت موشک های بالستیک در مرحله پایانی یکی از فناوری های خاص محسوب شده که دقت سامانه مورد نظر را شدیدا افزایش داده و باعث می شود تا توان رزمی موشک مورد افزایش قابل توجهی یابد. موشک های بالستیک به صورت معمول دارای شعاع خطای بالایی بوده و این تغییر می تواند پتانسیل رزمی موشک های بالستیک ایرانی را ارتقاء چشمگیری دهد.


از فاتح تا عماد؛ تمام بالستیک های هدایت شونده ایرانی

ایران پیش از این نیز به موشک های بالستیک با هدایت در مرحله آخر دسترسی داشت و تولید انبوه آنرا کلید زده بود. یکی از این موشک ها سری فاتح 110 است که یک موشک بالستیک کوتاه برد به حساب آمده و دقت بسیار بالایی دارد. فاتح 110 که از سوخت جامع استفاده می کند بردی در حدود 300 کیلومتر داشته و شعاع خطای آن کمتر از 10 متر است.

مشت موشکی 2 هزار کیلومتری سپاه دقیق تر می شود
موشک فاتح 110


تا به امروز موشک فاتح 110 و 313 در نسل های مختلفی طراحی و پس از ساخت به نیروهای مسلح تحویل شده اند. همچنین موشک های بالستیک ضد رادار و ضد کشتی مثل سری هرمز و حلیچ فارس نیز بر پایه این موشک ساخته شدند. این موشک ها با استفاده از سامانه های آشیانه یاب راداری و یا اپتیکی توان کشف هدف مورد نظر هدایت تا لحظه برخورد دار در اختیار دارند.

اما موشک هدایت شونده بعدی ایرانی در مرحله پایانی عماد است. موشک عماد به عنوان جدیدترین موشک بالستیک ایرانی از سوخت مایع بهره برده و بردی در حدود 1700 کیلومتر دارد.  وجود بالک هایی بر روی سر جنگی این موشک بالستیک باعث شد تا بسیاری از کارشناسان دفاعی اعلام کنند که سر جنگی این موشک ایرانی توان هدایت در مرحله اخر را داشته و از دقت بسیار بالایی برخوردار است.

 

مشت موشکی 2 هزار کیلومتری سپاه دقیق تر می شود
کلاهک قابل هدایت موشک عماد


یوزی رابین از کارشناسان برجسته دفاع موشکی رژیم صهیونیستی در این باره می گوید: "ایرانی ها توان نصب بالک ها روی موشکهای بالستیک را داشته و می توانند با استفاده از قابلیت، دقت موشک های خود را شدیدا افزایش داده و موشکی با برد 2000 کیلومتر با توان حمله دقیق داشته باشند. "

مدیر اسبق برنامه دفاع موشکی اسراییل اینگونه ادامه می دهد: ایران نیازی به سلاح هسته ای ندارد. آنها (ایران) می توانند با این موشک های 2000 کیلومتری که دقت بالایی پیدا کرده اند کشورهایی مثل اسراییل و حتی مصر را فلج کنند. اگر عاقلانه اهدافی را مثل نیروگاه ها انتخاب کرده و آنها را هدف قرار بدهند، پس بدون نیاز به سلاح هسته ای می توانند کشوری را فلج کنند."

و حالا فرمانده نیروی هوافضای سپاه از تحویل نسل جدیدی از موشک های بالستیک سجیل با سرجنگی قابل هدایت در مرحله پایانی به سپاه خبر داده است.


موشک 2 هزار کیلومتری ایرانی دقیق تر می شود

موشک سجیل در نیمه دوم دهه 1380 خورشیدی معرفی شده و برخی آنرا برترین موشک بالستیک ایرانی می دانند. گواه این مدعا اعتراف کارشناسان خود دشمن در نبود مشابه خارجی برای سجیل است. سجیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران و به احتمال بسیار بالا خط شکن موشک های ایرانی در جهت محو اسرائیل از روی نقشه (در صورت نیاز به استفاده از عامل نظامی) خواهد بود. این به دلیل سامانه پرتاب متحرک با قابلیت حمل موشک آماده پرتاب است.
 
 این موشک به دلیل استفاده از سوخت جامد به سرعت و ظرف چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل را ترک می کند. این ویژگی باعث کاهش احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می شود. همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل امکان ردگیری آن برای دشمن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملآً شانس دشمن برای انهدام سجیل در طی پرواز ناچیز است. برد سجیل نیز 2000 کیلومتر عنوان و تاکنون در دو نمونه سجیل 1 و 2 معرفی شده که خود نشانگر تلاش صنایع مربوطه برای بهسازی آن است. 

مشت موشکی 2 هزار کیلومتری سپاه دقیق تر می شود
موشک سجیل


این موشک از نوع دو مرحله ای بوده که پس از اتمام سوخت مرحله اول، این بخش از موشک جدا شده و مرحله دم روشن می شود. با اینکار بخشی از جرم بدنه که خالی شده و باز اضافه محسوب می شود از موشک جدا شده و به افزایش برد کمک می کند.  

 سجیل جزو موشکهای از مجموعه موشک های بالستیک کشور است که با خروج از جو و طی مسیر در چنین ارتفاعی به داخل جو بازگشته و با سرعت حدود 10 تا 12 ماخ(حدود3400 تا 4080 متر بر ثانیه) به سوی هدف سرازیر می شود که انهدام آنرا برای تمام سامانه های دفاع هوایی موجود ناممکن کرده است.

این نکته نشانگر پیشرفت فناوری موشکی کشور در رسیدن به چنین دستاورد مهمی است. همچنین فناوری سوخت جامد مرکب که در این موشک استفاده شده علاوه بر ویژگی های رانشی مطلوب، عمر انبارداری بالایی را نیز برای این موشک به دنبال دارد.

موشک 23 هزار کیلوگرمی سجیل، طولی در حدود 17 متر، 1.25 متر قطر و سر جنگی به جرم 500 کیلوگرم از نوع جدا شونده دارد. این موشک در زمان 835 ثانیه(13 دقیقه و 55 ثاینه) به بیشینه برد خود می رسد. سامانه های هدفگیری ناوبری و هدایت سجیل دقت بسیار بالایی را برای آن به ارمغان آورده اند که برای این موشک ارزش عملیاتی زیادی را ایجاد کرده است. 


تنوع بالا؛ ویژگی منحصربفرد کلاهک موشک های ایرانی

نگاهی به فناوری‎های موجود در کلاهک‎های جنگی موشک‎های بالستیک جهان نشان می‎دهد در برخی از آنها که رسیدن به دقت بالا مهم است از سامانه‎های هدایت و ناوبری خاصی در مراحل میانی و نهایی پرواز استفاده می‎شود. به عنوان مثال در موشک‎های دوربرد از سامانه‎هایی مانند ناوبری جهانی یا ستاره‎ای در فاز میانی و از سامانه‎های راداری در فاز نهایی برخورد به هدف (مانند موشک پرشینگ-2 آمریکا و DF-21 چین) استفاده می‎شود. 

از نظر ظاهری، اولین انواع سرجنگی‎های شهاب، مخروطی ساده بودند که بعدها با دو نوع دیگر، تنوع یافتند. نوعی که در اینجا آن را «سه مخروطی» می‎نامیم با دو بخش مخروطی که اولی زاویه بیشتری دارد شروع شده و به واسطه یک حجم استوانه ای با طول قابل توجه به بخش مخروطی سوم می‎رسد. این ترکیب به نظر می‎رسد امروزه معمول‎ترین ترکیب هندسه ظاهری کلاهک‎های جنگی موشک‎های بالستیک کشور است زیرا علاوه بر خانواده شهاب، در موشک‎های قیام و سجیل-1 و 2 و عاشورا و قدر-1 و قدرF و موشک جدید قدرH نیز دیده می‎شود.

مشت موشکی 2 هزار کیلومتری سپاه دقیق تر می شود
سرجنگی موشک های ایران از چپ به راست: شهاب-3 نسل اول، سجیل، قدرF، قیام-1


دقت در تصاویر منتشره نشان می‎دهد سرجنگی موشک‎های قدر و سجیل در نمونه های اولیه، مشابه موشک قیام هستند که با افزوده شدن یک سطح مخروطی واسط به بدنه بزرگتر این موشک‎ها متصل شده‎اند. در واقع باید این بخش واسط در بالا قطری مشابه موشک قیام و در پائین قطری مشابه قدر و سجیل داشته باشد. بنا بر این بخش اصلی سرجنگی موشک‎های کشور می‎تواند مشترک باشد که ضمن صرفه اقتصادی بیشتر، انعطاف‎پذیری عملیاتی بالاتری نیز ایجاد می‎ کند و اکنون با عملیاتی شدن نمونه هایی از کلاهک های جدید که قابلیت هدایت در مرحله پایانی را دارد، می توان گمانه زنی کرد که مدل جدید یعنی کلاهک "عماد"، کارآیی و توان خود را برای نصب روی انواع موشک های دیگر همچون سجیل را کسب کرده است.

تجریه موفق موشک بالستیک فاتح-110 با توجه به بهره‎مندی از بالک‎های کنترلی روی سرجنگی، نشان می دهد به خاطر انکه این موشک تا انتهای مسیر قابل هدایت و راهبری (کنترل) است، احتمال مورد اصابت قرار گرفتن این سرجنگی که سرعتی بالا دارد توسط سامانه‎های ضدموشکی دشمن بسیار اندک است خصوصاً در صورتی که چندین فروند از این موشک همزمان در محدوده عملکرد سامانه‎های فوق باشند کار انهدام آنها توسط دشمن دشوارتر نیز می‎شود.

 

مشت موشکی 2 هزار کیلومتری سپاه دقیق تر می شود
سرجنگی نسل چهارم موشک فاتح-110 و بالک‎های هدایت


اما اضافه شدن سر جنگی جدید و با قابلیت هدایت در مرحله پایانی می تواند عملکرد موشک های بالستیک ایرانی را شدیدا بهبود بخشد. احتمالا با توجه به آزمایش سر جنگی هدایت شونده در موشک عماد و نصب بالک های هدایتگر روی آن، مدلی شبیه این سر جنگی جدید بر روی موشک سجیل نصب خواهد شد. 

با توجه به اینکه کارشناسان، دقت این گونه از موشک های بالستیک مجهز به سر جنگی هدایت شونده در مرحله پایانی در بردهایی نزدیک به 2 هزار کیلومتر را برای هدف قراردادن اهداف استراتژیک مثل نیروگاه ها و یا پایگاه های هوایی کافی می دانند، با مسلح شدن موشک سجیل نسل جدید به سر جنگی هدایت پذیر در مرحله پایانی، نیرومندترین موشک ایرانی دقت تخریب و مرگباری بسیار بیشتری را کسب خواهد کرد و هدف اصابت را نیز بیش از پیش در ترس و واهمه فرو می برد.

بنزین‌هایی که وارد کشور می‌شود یورو ۴ نیست!/ ارتباط مشکوک وزارت نفت با دلالان بنزین


مسعود میرکاظمی؛
عضو کمیسیون انرژی گفت: دلال‌‎های بنزین در ۲.۵ سال گذشته بنزین‌هایی را وارد کشور کردند که نه تنها یورو ۴ نبود، بلکه طبق گزارشات به دست آمده حتی توزیع برخی از این بنزین‌ها در ۱۰، ۲۰ سال گذشته ممنوع بوده است.
دوشنبه, 26 بهمن, 1394 - 10:31

به گزارش عمارنامه؛ مسعود میرکاظمی، وزیر اسبق نفت  در رابطه با کاهش چشمگیر قیمت نفت و سهم وزارت نفت در این روند گفت: متأسفانه در 2.5 سال اخیر دیپلماسی ضعیف دولت باعث شده است تا قیمت نفت کاهش پیدا کند، البته این اتفاق قبلا نیز در دوره اصلاحات صورت گرفته بود.

 عملکرد وزارت نفت با عملکرد عربستان تفاوتی ندارد

وی ادامه داد: در دوره اصلاحات هم کارشناسان اعلام کرده بودند که وزیر وقت نفت وقتی به اجلاس اوپک می‌رود از کاهش تولید حمایت کند، اما زمانی که زنگنه به این اجلاس رفته بودند از افزایش تولید حمایت کرده بود، لذا همین موضوع باعث کاهش شدید قیمت نفت شد و در واقع با این اتفاق ما در آمدهای زیادی را از دست دادیم.

وی تأکید کرد: مجددا این اتفاق هم اکنون نیز رخ داده ، به طوری که اگر روزی برسد که بتوان این موضوعات را باز کرد، نکات بسیاری در آن نهفته است که باید بازگو شود.

میرکاظمی بیان داشت: چنان چه الان به مصاحبه‌ها، رفتارها و عملکرد وزارت نفت دقت کنید متوجه خواهید شد که این رفتارها با عملکرد عربستان هیچ تفاوتی ندارد. چرا باید وقتی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران وارد وین می‌شود در ابتدا به ملاقات وزیر نفت عربستان برود؟ این عمل خودش یک پیام دارد.

رفتار مشکوک زنگنه در دیدارهای نفتی

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از آن هم در مصاحبه مطرح می‌کنند که ما نظرمان با عربستان مشترک است و هیچ اختلاف نظری نداریم، قطعا این روال مناسبی نیست در حالی که باید توجه داشت که کشورهای دیگر هم مانند ونزوئلا و عراق نگاهشان به دیدگاه وزیر جمهوری اسلامی ایران است.

وی اضافه کرد: یک موضوع دیگر در رابطه با درخواست جلسه اضطراری است، باید این اتفاق صورت می گرفت و رئیس جمهور ما با رئیس جمهور کشورهای دیگر صحبت می‌کردند، در کل می‌توان گفت که حرکت‌های زیادی می‌شد صورت بگیرد تا جلوی کاهش قیمت نفت گرفته شود اما متأسفانه تا به حال عملکرد مناسبی صورت نگرفته و همین موضوع باعث شد تا ما شاهد این کاهش قیمت نفت هستیم.

چه دلیلی دارد افزایش تولید را در بوق و کرنا کنند و با این عمل موجبات کاهش قیمت نفت را فراهم آورند؟

رئیس اسبق کمیسیون انرژی بیان داشت: علاوه بر موارد ذکر شده رفتارهای دیگری نیز باعث تشدید کاهش قیمت نفت شده است، به طور مثال بدون ملاحظه اعلام می‌کنند که به میزان 500 هزار بشکه تولید را افزایش می‌دهند.

وی ادامه داد: این اعلام در حالی صورت می‌گیرد که مجلس در این مورد تذکر داده بود که این چنین موضوعاتی را مطرح نکنید اما ما مرتبا شاهد هستیم که بیان می‌کنند فرمان 500 هزار بشکه صادر شد. می‌توان صادرات را افزایش داد اما بدون هیاهو و سر و صدا.

میرکاظمی تصریح کرد: هر بار که چنین عملکردهایی از مسئولین سرزده است ما شاهد روند کاهشی قیمت نفت بوده‌ایم و همین باعث شده تا درآمدهای زیادی را از دست بدهیم، به گونه ای که اگر قیمت متوسط نفت را 100 دلار در نظر بگیریم، وقتی از این رقم به 20 دلار می‌رسد در حقیقت روزی 70 تا 80 دلار در هر بشکه را دولت از دست خواهد داد.

عملکردهای نادرست در رابطه با نفت پیش از هر چیز گریبان خود دولت را گرفته است

وی اظهار داشت: اگر این مبلغ را در میزان صادرات نفت خام و همچنین میعانات گازی که تقریبا معادل نفت و حدود 300 هزار بشکه صادرات است و همچنین در میزان فرآورده‌های نفتی ضرب کنیم، متوجه خواهیم شد که چه درآمدی را کشور با این کاهش قیمت از دست خواهد داد.

وی با بیان این مطلب که این کاهش قیمت نفت لطمه بسیار زیادی را به دولت یازدهم زده است گفت: دولت می‌توانست این درآمدها را داشته باشد اما متأسفانه این کاهش قیمت پیامدهای زیادی برای خود او داشته به طور مثال می توان گفت که باعث اتفاقاتی از جمله کاهش سهم صندوق توسعه ملی شده است.

میرکاظمی ادامه داد: مقروض شدن دولت و برداشت آن از ذخایر بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی از دیگر پیامدهای کاهش قیمت می‌تواند باشد، از طرفی نیز مجبور می‌شود تا مالیات را نیز برای برخی از بخش‌ها افزایش دهد.

دولت با هجمه به کار جهادی که در دولت قبل صورت گرفت، پای دلالان را به واردات بنزین باز کرد

وی در پاسخ به این که دلیل هجمه به تولید بنزین داخلی چه بودگفت: متأسفانه موضوع واردات بنزین را با یک دروغ شروع کردند و بیان داشتند که بنزین پتروشیمی، بنزینی سرطان‌زاست و با این دروغ هجمه بزرگی را به یک کار جهادی وارد کردند که در دولت گذشته صورت گرفته و باعث رسوایی آمریکا هم شده بود.

وی در ادامه توضیح داد: اوباما و وزیر امور خارجه آمریکا بارها این ادعا را کرده بودند که با موضوع بنزین ایران را پای میز مذاکره می‌آوریم که علی رغم ادعاهای خود موفق به این کار نشدند و این عقده در دل آن‌ها ماند تا این که در این دولت، برخی از افراد دولتی دوباره این موضوع را مجددا مطرح کردند تا باعث خوشحالی آمریکا شوند. از طرف دیگر باب واردات را برای یک سری دلال باز کردند تا این دلالان بتوانند بنزین را وارد کنند.

ادعاهای دولت در کمیسیون‌های تخصصی رد شده و همگی بیان داشتند موضوع کاملا سیاسی بوده است

وزیر اسبق نفت عنوان کرد: در این رابطه چند نکته قابل تأمل است و آن این که کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز این ادعای دولت را رد کردند، در حقیقت هم کمیسیون اصل 90، هم کمیسیون انرژی و هم کمیسیون بهداشت این موضوع را رد کرده و بیان داشتند که این ادعا از اساس رد است و در حقیقت موضوع کاملا سیاسی بوده است.

وی در ادامه گفت: پتروشیمی‌ها ریفورمیت تولید می‌کردند و ریفورمیت پتروشیمی‌ها از بنزین پالایشگاههای بهینه نشده به مراتب از کیفیت بهتری برخودار است. نکته جالب تر نیز این است که این ریفورمیت‌ها اصلا به تهران نمی‌آمده و در مناطق جنوبی به عنوان اکتان‌ساز مصرف می‌شدند.

وی تصریح کرد: متأسفانه با یک سری اطلاعات غلط، دروغ و جهت دار و سیاسی تلاش داشتند تا هم این کار جهادی را زیر سؤال ببرند و هم مدعی شوند که تحریم باعث این چنین مشکلاتی شده است و این گونه بود که زمینه خوشحالی آمریکا را نیز فراهم کردند.

 توزیع بنزین های مشکوک!

این نماینده مردم تهران در مجلس بیان داشت: متأسفانه دلال‌‎های بنزین در 2.5 سال گذشته بنزین‌هایی را وارد کشور کرده اند که نه تنها یورو 4 نیست، بلکه طبق گزارشات به دست آمده حتی توزیع برخی از این بنزین‌ها در 10، 20 سال گذشته ممنوع بوده است.

وی افزود: البته تحقیق و تفحص این موضوع در نوبت مجلس است و عده ای از نمایندگان تحقیق و تفحص آن را امضا کردند و در نوبت صحن است تا تصویب شود و دقیقا بررسی شود که چه کسانی و با چه قیمتی این بنزین را وارد کرده‌اند و چه ارتباطی با وزارت نفت و دولت یازدهم دارند. اما متأسفانه هنوز در نوبت است تا در صحن مجلس مطرح شود.

ریفورمیت از پتروشیمی‌ها می‌گیرند اما صدایش را در نمی آورند!

وی تأکید کرد: در حقیقت واردات در حال انجام است و علی رغم آن، شنیده‌ها حاکی از این است که در یک سال گذشته ریفورمیت را از همان پتروشیمی‌ها تحویل می‌گیرند اما آن را علنی نمی‌کنند و صدایش را درنمی آورند.

میرکاظمی ادامه داد: بنابراین قطعا ادعایشان از لحاظ فنی قابل دفاع نبود و تمام متخصصین نیز این موضوع را می‌دانستند. اما وقتی چنین ادعایی را در جامعه مطرح می‌کنند که این بنزین سرطان‌زاست و آن هیاهو را برپا می‌کنند، و رسانه‌های زنجیره‌ای خودشان نیز پشت این قضییه قرار می‌گیرند این فکر در جامعه تزریق می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که در این رابطه تحقیق و تفحص لازم در مجلس صورت بگیرد تا ما بتوانیم اطلاعات دقیق را در اختیار مردم قرار بدهیم

صحنه میدانی سوریه پس از عملیات‌های نیروی هوایی روسیه چه تغییراتی کرده است؟+ نقشه


روزهای بد تروریست‌ها و حامیانشان؛
جدیدترین نقشه های میدانی جبهه های عملیاتی شمال، مرکز و جنوب سوریه نشان می دهد، حضور نظامی روسیه در سوریه و هماهنگی عملیاتی مسکو - دمشق تا چه اندازه توانسته موازنه قوا در عرصه میدانی را به سود دمشق و متحدانش تغییر دهد.
شنبه, 24 بهمن, 1394 - 09:03

به گزارش عمارنامه؛ هم اکنون کاملا آشکار شده که تصمیم روسیه مبنی بر حضور مستقیم نظامی در سوریه که اوایل سپتامبر گذشته اتخاذ شد، تاثیر بسزایی بر موازنه قوای طرف های درگیر در سوریه داشته و می توان این اقدام مسکو را به تصمیم «حزب الله» لبنان جهت حضور در کنار ارتش و نیروهای مسلح سوریه در عرصه مبارزه با تروریسم تکفیری در این کشور شمرد.

این گزارش ضمن بررسی جدیدترین وضعیت حاکم بر جبهه های عملیاتی سوریه، وضعیت کنونی آنها را با وضعیت پیش از ورود روسیه به میدان مقایسه می کند.
 

بررسی عملیات‌های نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در صحنه میدانی+نقشه

 

اما پیش از ورود به بحث اصلی لازم است، به وضعیت ارتش و نیروهای مسلح سوریه پس از مرور 5 سال از بحران این کشور داشته باشیم. هنگامی که بحران سوریه در 15 مارس 2011 میلادی کلید زده شد، کمتر تحلیلگر و کارشناس امور سیاسی و منطقه ای پیش بینی می کردند که ارتش سوریه چنین مقاومتی را از خود نشان دهد.

بسیاری از گزارش های دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای غربی و عربی متفق القول بودند که ارتش و نیروهای مسلح سوریه پس از 4 ماه انسجام و قدرت خود را از دست داده و با فروپاشی دستگاه نظامی این کشور باید شاهد سرنگونی نظام در سوریه باشیم. 

آنچه مانع این رخ‌داد و استمرار حضور ارتش سوریه در میدان های نبرد و تداوم مبارزه آن با تروریسم و به دست آمدن پیروزی های بزرگ شد، را می توان در موارد زیر ملاحظه کرد:

- اتخاذ تاکتیک های میدانی متناسب با شرایط خاص حاکم بر هریک از جبهه های عملیاتی
- وجود برنامه ریزی های دقیق و منسجم عملیاتی  و نظامی
- وجود شناخت و آگاهی دقیق از وضعیت جبهه های عملیاتی و جدیدترین تحولات رخ‌داده بر میدان
- هماهنگی عملیاتی بین نیروهای نظامی (هوایی – زمینی) ارتش
- حاکمیت فرهنگ از خودگذشتگی و فداکاری در راه وطن
- متمرکز بودن حول محور نظام 
- وجود درک و آگاهی کامل از ماهیت حقیقی و واقعی بحران سوریه
- حاکمیت فرهنگ بسیجی پس از تشکیل نیروهای داوطلب مردمی که با پیوستن به ارتش سوریه موجبات بالا رفتن روحیه و معنویات ارتش سوریه شد
- حمایت همه جانبه مردمی و رسمی از ارتش و نیروهای مسلح، در این خصوص مردم سوریه در طول بحران این کشور هیچ گاه ارتش و نیروهای مسلح این کشور را جدا و بیگانه از خویش نیافته و در تمام لحظه ها و ماموریت ها حامی و مدافع آنها بوده اند.
 

بررسی عملیات‌های نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در صحنه میدانی+نقشه/ اماده انتشار

 

گرد آمدن عوامل فوق الذکر موجب شد تا دستگاه نظامی سوریه در طول 5 سال بحران بین المللی تحمیل شده بر این کشور لحظه ای از مبارزه با گروه های تروریستی غافل نماند و در این بین طبیعی است که طی این مدت به دلیل روند فرسایشی حاکم بر بحران شاهد شکست ها، عقب نشینی ها و ناکامی هایی از این نیروها در برخی جبهه های عملیاتی باشیم.

اگر ترکیه و حمایت های همه جانبه آنکارا از گروه های تروریستی و باز گذاشتن مرزهای این کشور به روی این گروه ها را مهمترین عامل تاثیر گذار بر فرسایشی شدن بحران سوریه و حفظ قدرت و توان مبارزاتی این گروه ها تلقی کنیم، ورود نظامی روسیه به عرصه میدانی سوریه را باید مهمترین عامل تاثیر گذار در پروسه مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه به شمار آورد.
 

به این ترتیب باید از ورود نظامی روسیه به عرصه میدانی سوریه به عنوان یک نقطه عطف در روند بحران 5 ساله این کشور یاد کرد. حفظ ثبات در منطقه خاورمیانه، جلوگیری از گسترش دامنه تروریسم و افراط گرایی در منطقه و سرایت آن به داخل مرزهای روسیه، جلوگیری از نفوذ بیشتر غرب در خاورمیانه به ویژه تکرار سناریوی لیبی، حفظ روابط سنتی و نزدیک روسیه با دولت سوریه و محافظت از منافع سیاسی، اقتصادی و نظامی روسیه در سوریه (به ویژه حفظ پایگاه نظامی طرطوس) مهمترین دلایل مسکو برای حمایت از دمشق و ورود به عرصه میدانی سوریه بودند.

بازتاب عملیات نظامی روس ها در سوریه خیلی زود خود را در جبهه های مختلف عملیاتی این کشور به خصوص دو جبهه ریف شمالی حلب و ریف شمالی لاذقیه نمایان ساخت تا نگرانی های غرب از این حضور را دو چندان کند. این عملیات از یک ‌سو دست ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا را رو کرده و از دیگر سو، خشم کشورهای منطقه که خواهان سرنگونی نظام در سوریه و کناره گیری «بشار اسد»، رئیس جمهوری منتخب این کشور از قدرت هستند، را برانگیخت. 

به همین منظور برخی از کشورهای غربی و آمریکا حضور نظامی روسیه را مداخله ‌گری ‌نامیده و اقدام کرملین را تحریک ‌آمیز جلوه دادند. کشورهای مرتجع منطقه ‌به‌ ویژه عربستان سعودی کمک‌ های نظامی و مالی خود به تروریست ها را برای ناکام ساختن عملیات روس ها افزایش دادند و به موازات آن آمریکا و کشورهای غربی فشارهای خود بر مسکو جهت توقف حملات هوایی این کشور در سوریه و پایان دادن به حضور نظامی مستقیم در عرصه میدانی این کشور را تشدید کردند.

بررسی تحولات میدانی مهمترین جبهه های عملیاتی سوریه قبل و بعد از آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه بیش از پیش دلایل نگرانی کشورهای غربی و رژیم های مرتجع عربی از این حضور را آشکار خواهد ساخت.

ریف شمالی حلب
 
بررسی عملیات‌های نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در سوریه +نقشه

تصویر سمت راست وضعیت میدانی ریف شمالی حلب در برهه زمانی 15 سپتامبر 2015 میلادی و تصویر سمت چپ وضعیت میدانی این منطقه در فوریه 2016 را نشان می دهد
راهنمای نقشه: رنگ صورتی مناطق تحت کنترل ارتش و نیروهای مسلح سوریه، رنگ سبز مناطق تحت تصرف گروه های مسلح و رنگ خاکستری مناطق تحت تصرف گروه های تکفیری 


جبهه عملیاتی حلب به اتفاق صاحبنظران و کارشناسان امور نظامی و راهبردی مهمترین جبهه عملیاتی سوریه شمرده می شود، به گونه ای که کوچکترین تغییر و تحول رخ داده بر معادلات میدانی حاکم بر آن، بحران سوریه را در تمام ابعاد آن تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

ارتش و نیروهای مسلح سوریه با درک این حساسیت، بخش اعظم عملیات نظامی خود را در این جبهه متمرکز کردند و ضمن پیشروی چشمگیر در محورهای مختلف عملیاتی ریف حلب، از جمله ریف جنوبی، ریف شرقی و ریف شمالی مناطق مهمی را آزاد کردند، به گونه ای که در این راستا شاهد آزادسازی فرودگاه نظامی «کویرس» در ریف شرقی و شکست محاصره شهرک های نبل و الزهراء در ریف شمالی حلب بودیم.

در ریف شمالی حلب، ارتش و نیروهای مسلح سوریه علاوه بر آزادسازی نبل و الزهراء که تحولی راهبردی در این محور شمرده می شود، شهرک مایر و رتیان را نیز آزاد کردند تا ابتکار عمل در این میدان را در دست گیرند.

در این راستا ارتش سوریه با کمک نیروی هوایی روسیه ریف شمالی حلب را به محاصره خود درآورده و راه های اصلی امداد و کمک رسانی گروه های تروریستی مستقر در شرق شهر حلب به مرزهای ترکیه را قطع کند.

به این ترتیب هم اکنون یگان های ارتش سوریه در 15 کیلومتری شهر مرزی اعزاز، به عنوان مهمترین دژ گروه های تروریستی در ریف شمالی حلب، 20 کیلومتری گذرگاه مرزی «باب السلامه» بین سوریه و ترکیه و 10 کیلومتری فرودگاه نظامی «منگ» قرار دارند.

عملیات نظامی موفق ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در ریف حلب از دهم نوامبر گذشته با شکست محاصره فرودگاه نظامی «کویرس» در ریف شرقی حلب آغاز شد که توسط گروه تروریستی تکفیری داعش محاصره شده بود.


شهر حلب
 

بررسی عملیات‌های نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در سوریه +نقشه

تکمیل محاصره گروه های مسلح در شرق حلب

راهنمای نقشه: رنگ صورتی مناطق تحت کنترل ارتش سوریه و مناطق سبز مناطق تحت تصرف گروه های مسلح

براساس جدیدترین گزارش های میدانی رسیده از شهر حلب و بنابر اذعان مطبوعات غربی از جمله آمریکایی گروه های مسلحی که هم اکنون در شرق شهر حلب مستقر هستند و کوی های شرقی آن را در تصرف دارند، وضعیت بسیاری سخت و دشواری را سپری می کنند، به گونه ای که ضمن فرو رفتن در لاک دفاعی، هرگونه عملیات نظامی و میدانی آنها در چارچوب حفظ موجودیت و بقای این گروه ها قابل ارزیابی است.

بسته شدن راه های ارتباطی و قطع کمک های امدادی و لجستیکی و نظامی از ترکیه به این گروه ها مهمترین دلیل وضعیتی است که گروه های مسلح مستقر در شرق حلب به آن دچار شده اند.
این درحالی است که گزارش ها تاکید می کند، مهمترین هدف ارتش سوریه در شهر حلب آزادسازی کوی های شرقی این شهر از سیطره گروه های مسلح و پاکسازی آنها از حضور و فعالیت این گروه هاست و تحقق این امر برای گروه های مسلح و حامیان منطقه ای و بین المللی آنها فاجعه ای جبران ناپذیر است.

چون به دست گرفتن کنترل شهر حلب توسط ارتش سوریه به معنای محاصره شدن گروه های مسلح تروریستی از سمت شمال و جنوب و شرق است.


ریف جنوبی حلب
 

بررسی عملیات‌های نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در سوریه +نقشه
تصویر سمت راست وضعیت میدانی ریف جنوبی حلب در برهه زمانی 15 سپتامبر 2015 میلادی و تصویر سمت چپ وضعیت میدانی این منطقه در فوریه 2016 را نشان می دهد
راهنمای نقشه: رنگ صورتی مناطق تحت کنترل ارتش و نیروهای مسلح سوریه، رنگ سبز مناطق تحت تصرف گروه های مسلح و رنگ خاکستری مناطق تحت تصرف گروه های تکفیری 


در محور عملیاتی ریف جنوبی حلب، نیروهای ارتش سوریه با همکاری رزمندگان حزب الله و بهره گیری از پوشش هوایی جنگنده های روسی مناطق و شهرک ها و روستاهای متعددی از جمله شهرک «الحاضر» را در این محور آزاد کنند و هم اکنون تنها 10 کیلومتر با بزرگراه بین المللی حلب – دمشق فاصله دارند.

اهمیت آزادسازی شهرک الحاضر در این امر نهفته است که این شهرک مهمترین دژ گروه های مسلح تروریستی از جمله «جبهه النصره» در ریف جنوبی حلب شمرده می شد.


ریف شمالی لاذقیه
 

بررسی عملیات‌های نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در سوریه +نقشه
تصویر سمت راست وضعیت میدانی ریف شمالی لاذقیه در برهه زمانی 15 سپتامبر 2015 میلادی و تصویر سمت چپ وضعیت میدانی این منطقه در فوریه 2016 را نشان می دهد
راهنمای نقشه: رنگ صورتی مناطق تحت کنترل ارتش و نیروهای مسلح سوریه، رنگ سبز مناطق تحت تصرف گروه های مسلح و رنگ خاکستری مناطق تحت تصرف گروه های تکفیری 


بیست و چهارم ژانویه گذشته نیروهای ارتش سوریه موفق شدند، ضمن باز پس گیری شهرک های راهبردی «الربیعه» و «الروضه»، در ریف شمالی لاذقیه، مواضع خود را در این شهرک ها مستحکم کنند.

آزادسازی این دو شهرک به معنای سقوط آخرین مواضع و پایگاه های گروه مسلح تروریستی بود که عمدتا گروه های تکفیری بودند و عناصر آنها را چچنی ها تشکیل می دادند.

در ادامه عملیات نظامی ارتش سوریه در جبهه عملیاتی ریف شمالی لاذقیه این نیروها دوازدهم ژانویه گذشته شهرک راهبردی «سلمی» را نیز آزاد کردند که مهمترین پایگاه گروه های مسلح در استان لاذقیه و به طور مشخص منطقه «جبل الاکراد» شمرده می شود.

گروه های تروریستی تکفیری مورد حمایت ترکیه از ژوئیه 2012 میلادی این شهرک را به تصرف خود درآورده بودند و پیروزی های به دست آمده ارتش سوریه در این جبهه، ریف لاذقیه را در آستانه پاکسازی کامل از لوث گروه های تروریستی قرار داده است.


درعا
 

بررسی عملیات‌های نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در سوریه +نقشه

 

ارتش و نیروهای مسلح سوریه در جبهه عملیاتی جنوب این کشور و به طور مشخص در استان درعا، موفق شد، شهر «عتمان» در نزدیکی بزرگراه بین المللی دمشق – درعا را آزاد کند.

اهمیت آزادسازی این شهر و در دست گرفتن کنترل بزرگراه بین المللی دمشق – درعا و تامین امنیت آن توسط نیروهای سوری در این است که این بزرگراه مهمترین و اصلی ترین خط امداد و کمک رسانی ارتش سوریه از دمشق به مواضع نظامی و تجمعات نیروهای مسلح این کشور در شهر درعا و از آنجا سرتاسر استان درعا شمرده می شود.

این درحالی است که باید توجه داشت، شهرک «عتمان»، در ریف شمالی درعا، دروازه ورود به شهر درعا تلقی می شود و آزادسازی و پاکسازی آن توسط ارتش سوریه به معنای سیطره این نیروها بر بخش اعظم بزرگراه بین المللی دمشق – درعا است، به گونه ای که در این منطقه گروه های مسلح تروریستی تنها در دو شهر داعل و ابطع حضور و فعالیت دارند و مابقی ریف شمالی درعا در کنترل ارتش سوریه است.

جدیدترین تحول میدانی رخ داده در ریف شمالی درعا آزادسازی شهر راهبردی «الشیخ مسکین» است که در کنار شهرک آزاد شده عتمان و شهر ابطع که همچنان در تصرف گروه های تروریستی است، حلقه ارتباطی ریف های شمالی و شرقی و غربی حوران تلقی می شود و تمام کمک های امدادی و نظامی و لجستیکی از مسیر این سه شهر عبور می کنند و با آزادسازی دو شهر از این سه شهر در عمل راه های امداد و کمک رسانی گروه های مسلح تروریستی در استان درعا قطع شده است.

با توجه به آنچه گذشت، بدیهی است، مهمترین هدف ارتش سوریه در استان درعا آزادسازی شهرک ابطع خواهد بود که به معنای تامین امنیت هرچه بیشتر شهر «ازرع» در ریف شمالی درعا خواهد بود که درحال حاضر پر جمعیت ترین منطقه در استان درعاست.

همچنین با آزادسازی ابطع ارتش سوریه امکان تامین امنیت مقر لشکر پنجم خود و پیشروی بیش از پیش به سمت مرزهای اردن و در دست گرفتن کنترل مرزها در جنوب سوریه را خواهد داشت.


ریف شمالی حمص 
 

بررسی عملیات‌های نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در سوریه +نقشه
 تصویر سمت راست وضعیت میدانی ریف شمالی حمص در برهه زمانی 15 سپتامبر 2015 میلادی و تصویر سمت چپ وضعیت میدانی این منطقه در فوریه 2016 را نشان می دهد
راهنمای نقشه: رنگ صورتی مناطق تحت کنترل ارتش و نیروهای مسلح سوریه، رنگ سبز مناطق تحت تصرف گروه های مسلح و رنگ خاکستری مناطق تحت تصرف گروه های تکفیری 


نیروهای ارتش سوریه در جدیدترین عملیات نظامی خود در ریف شمالی حمص موفق شدند، به سمت شهرک «کیسین»، در نزدیکی شهر «رستن» در ریف شمالی حمص پیشروی کنند و به این ترتیب جاده موسوم به «الغجر» که این منطقه را به «حوله» در ریف شمالی غربی حمص متصل می کند، به روی گروه های مسلح تروریستی قطع کنند که گامی جدید در راستای تنگ کردن حلقه محاصره گروه های تروریستی در ریف شمالی حمص به شمار می آید.

در حالی که در شهر حمص، ارتش سوریه موفق شد، در واپسین روزهای سال میلادی گذشته پس از دستیابی به توافق با گروه های مسلح و خروج صدها عنصر مسلح از کوی «الوعر» کنترل کامل شهر حمص را در دست گیرد.

کنترل کامل شهر حمص توسط ارتش سوریه و سقوط آخرین پایگاه تروریست ها در این شهر ضربه بزرگی برای گروه های تروریستی مسلح سوری شمرده می شد، چون معارضان سوری شهر حمص را پایتخت «انقلاب» مورد ادعای خویش عنوان می کردند و خروج آنها از کوی الوعر و تسلیم آن به ارتش سوریه پس از عملیات نظامی دقیق و هماهنگ شده بین ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه صورت گرفت.

فرمانده سابق کل ارتش سرلشگر سلیمی به دیار باقی شتافت.


اخیرا فرمانده سابق کل ارتش به دیار باقی شتافت.
به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتش جمهوری اسلامی ایران نماد رشادت ها و پایمردی های بسیاری در دوران دفاع مقدس است و فرماندهان بسیاری از این نهاد نظامی در دوران دفاع مقدس از خود ایثار و فداکاری نشان دادند.


یکی فرماندهان آجا امیر سرلشکر ستاد "محمد سلیمی" فرمانده سابق کل ارتش و از رزمندگان و  فرماندهان دوران دفاع مقدس بود که در زمان جنگ تحمیلی و پس از آن نقش مهمی در توسعه فرهنگ مقاومت و شهادت داشت.



سرلشکر  "محمد سلیمی"  وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دوران جنگ تحمیلی بوده و دومین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران است که از خرداد ۱۳۷۹ و پس از امیر سرلشکر ستاد "علی شهبازی"  با ارتقاء درجه‌اش از سرتیپی به سرلشکری به فرماندهی ارتش رسید.


سرلشکر ستاد

وی که در زمان جنگ ایران و عراق مسئول دفتر مشاوره امام  خمینی  (ره ) در امور نظامی و مسئول ستاد جنگ‌های نامنظم بوده‌است یک روز پس از انتصاب به فرماندهی کل ارتش، نشان درجه یک  "نصر" را دریافت نمود. در شهریور ۱۳۸۴  امیر سرلشکر "عطاءالله صالحی"   جانشین وی گردید.



**گزیده جملات  "سرلشکر سلیمی"  در زمان حیات

**نظر سرلشکر سلیمی درباره نقش ایثارگران در امنیت جمهوری اسلامی ایران


امیر سرلشکر ستاد "محمد سلیمی" با اشاره به امنیت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا عنوان داشت: امنیت امروزمان را در منطقه مدیون خون شهدا هستیم .  وی ادامه داد: اگر امروز جنگ نرم، جنگ سایبری و هجمه رسانه‌ای علیه کشورمان وجود دارد مشکلاتی است که پیش‌روی هر انقلاب اصیل و دارای پیشرفتی  قرار می‌گیرد و با راه‌اندازی اتاق‌های فکر و ابتکار می‌توان با این مشکلات مقابله کرده و کشور را به قله‌های  سعادت رساند.


سرلشکر ستاد


** نظر سرلشکر سلیمی درباره  حملات اسرائیل در منطقه
"امیر سرلشکر محمد سلیمی" درباره حملات ارتش اسرائیل  اظهار داشت: حمله رژیم صهیونیستی به سوریه برای تحت الشعاع قرار دادن آبروریزی  جنگ 8 روزه بود، زیرا وقتی که بحث سوریه مطرح شود این آبروریزی  کم‌رنگ می‌شود.


وی ادامه داد:  این رژیم در جنگ 8 روزه با ذلت شکست خورد، اکنون با این اقدامات درصدد این است که خاطره این خواری  و ذلت را از اذهان ببرد.



**سرلشکر سلیمی در دهم بهمن ماه 94 به دیار باقی شتافت


امیر سرلشکر ستاد "محمد سلیمی" مشاور فرمانده معظم کل قوا و از فرماندهان آجا در تاریخ دهم بهمن ماه 94 به دیار باقی شتافت. جانشین معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش گفت مراسم تشییع پیکر و ختم فرمانده سابق کل ارتش جمهوری اسلامی ایران متعاقبا اعلام می شود.



سرلشکر "سلیمی" که در دوران دفاع مقدس و پس از آن همواره  در راه خدمت به کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برمی داشت به دیار باقی شتافت ؛ اما در جملات خود در زمان حیات حمایت از ولایت فقیه را از مهمترین راهبردها می‌دانست.

عکس یادگاری روحانی با قاتل ایرانی‌ها!


به گزارش پایگاه 598 به نقل از فردا: کارگردان فیلم انتخاباتی روحانی با انتشار عکس زیر نوشت:

«اطمینان دارم که رئیس‌جمهورر میهن‌دوستی چون آقای دکتر روحانی بعدا بسیار رنجیده امّا یعنی مُشاورانِ فرهنگی و رسانه‌ای ایشان نیز سواد و حواس‌اش را نداشته‌اند؟ که لحظه‌ای تردید کُنند در انتخابِ بی‌سابقه محل موزه Capitoline شهرداریِ رُم برایِ برگزاریِ جلسه رسمیِ روسای دو کشور و امضاء انبوهی از پیمان‌های تفاهم؟ آنهم در سایه مجسمه و زیرِ سُم اسبِ «مارکوس آئورلیوس آنتونیوس»؟ که ایرانیان را در عصرِ پارتیان و سلسله اشکانی به سختی شکست داده و مغلوبِ خود ساخته»

مسیر هاشمی در انتخابات مورد حمایت غرب است/ انتقاد از عملکرد دولت در قراردادهای خارجی


زاکانی در جمع دبیران استانی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی:
نماینده تهران در مجلس گفت: مسیر آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات کاملا مورد حمایت غرب بوده و ناسازگاری آن با مکتب امام(ره) معلوم است.
جمعه, 9 بهمن, 1394 - 11:55

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (جمعه) طی سخنانی در نشست مشترک دبیران استانی و اعضای شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی اظهار داشت: تحلیل ما از شرایط پیش رو این است که تا زمان انتخابات ما با دو مولفه نمایش و گشایش مقطعی مواجه خواهیم بود، این سفرها، دید و بازدیدها و پروپاگاندا کردن آن بخش نمایش را به خودش اختصاص می‌دهد، ما با شرایطی مواجه خواهیم شد که صدق ادعای قبلی افق رفتن در مسیر مذاکرات و حل مشکلات را برای مردم روشن‌تر و کامشان را شیرین می‌کند.

وی افزود: یک میلیارد و 700 میلیون دلار گفته شد که پول نفت آزاد شده و وارد کشور شده است تا گشایش حداقلی ایجاد کند و امید مردم را برانگیزد تا بتوانند در صحنه‌های رای نظر دولت و جناح غرب‌گ را را تامین کنند اما بعد از انتخابات مواجه خواهیم شد با استمرار این نمایش‌ها اما با دو خروجی و ویژگی دیگری که بعدا خواهیم دید. 

زاکانی بر همین اساس یادآور شد: اگر دولتی‌ها در انتخابات موفق شوند ادامه این نمایش با رویکرد جدی عقد قراردادهایی همراه خواهد شد که مابه‌ازای آن قراردادها معتقدم برای ده‌ها سال ما را بیچاره خواهند کرد یعنی تجربه تلخ دوران هاشمی را بعد از قبول قطعنامه 598 در اینجا تکرار می‌کنند اما با هوشمندی ویژه‌ای که دیگر نمی‌توانیم از آن فرار کنیم مانند سند بسیار پیچیده حقوقی برجام، البته این شرایط در حوزه‌های دیگری مانند نفت و گاز و ارتباطات و زیرساخت‌ هم تکرار خواهد شد.

زاکانی خاطرنشان کرد: ظرفیت حقوقی کشور کفایت نمی‌کند که ما بتوانیم دست برتر را در این قراردادها داشته باشیم چون مسئولان کشور اعتقاد دارند اصل قراردادها به واسطه نگاه سیاسی‌شان مهم‌تر از دقت در قراردادها است مانند اتفاقی که در برجام افتاد، این کشور برای ده‌ها سال به سمت و سویی خواهد رفت که اگر ما همه چیزمان را هم بفروشیم باز مقروض و بدهکار خواهیم شد.

زاکانی ادامه داد: اما اگر دولتی‌ها در انتخابات موفق نشوند رویکرد تشدید فشار و تنگنا ایجاد کردن در مقابل ما را پیش خواهند گرفت، آنها معقتدند این انتخابات آخرین فرصتی است که باید مسیری را پیش گیرند که نباید تیری در تاریکی باشد و باید در این زمینه دقیق راهی را پیدا کنند که انقلاب اسلامی و مقاومت منطقه و نهضت مستضعفین و مسلمین را در سراسر جهان زمین‌گیر کند. متاسفانه در هیچ یک از انتخابات گذشته ما شرایطی که امروز با آن مواجهیم را نداشتیم.

به گفته وی، امروز در پازلی قرار گرفته‌ایم که اگر دقت نکنیم و توجه نداشته باشیم و تبدیل به بخشی از این پازل شویم که به انقراض انقلاب اسلامی و ریشه‌کن شدن نظام منتهی خواهد شد، اگر می‌خواهیم در انتخابات موفق شویم باید با هوشمندی متن جامعه را بیدار و آگاه کنیم و بین جبهه انقلاب یک تفاهم و وحدتی را ایجاد نماییم که مجلسی با حضور نیروهای ارزشی و اصولگرا تشکیل شود.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: از سال گذشته تلاش کردیم ائتلافی صورت گیرد و امروز این ائتلاف بین نیروهای اصولگرا رقم خورده که البته صددرصدی نیست، هرچند صددرصد در هیچ مقطعی امکانپذیر نیست اما این یک ائتلاف حداکثری است که تجربه آن را در گذشته نداشتیم، خوشبختانه بین دوستان شکافی وجود ندارد و بنا را بر این گذاشته ایم که در مرکزیت در کار استان‌هایی که تفاهم دارند، دخالت نکنیم و اگر این 21 نفر می‌خواهند تصمیم بگیرند تصمیم‌شان معطوف به تهران باشد اما اگر اختلافی در سطح استانی ایجاد شد، اختلاف آنان در تهران بررسی می‌شود. از این جهت تمام تجارب گذشته دست به دست هم داده است تا ما خدایی ناکرده نسخه‌هایی را در تهران نپیچیم که در استان‌ها اختلاف ایجاد کند، سعی شده در جریان ائتلاف خود استان‌ها تصمیم‌گیرنده باشند.

زاکانی همچنین عنوان کرد: سه کمیته در تهران برای ائتلاف اصولگرایان شکل گرفت، یکی کمیته اجرایی، دوم کمیته تعیین مصادیق و سوم کمیته استان‌ها بود که ایجاد شدند تا عملا گره‌گشا و رافع مشکلات استان‌ها باشند نه اینکه در کار استان‌ها دخالت کنند.

وی با بیان اینکه این کمیته‌ها کارشان را آغاز کردند و جلسات متعدد و فشرده ای برگزار می‌کنند،‌ با اشاره به لیست تهران، گفت: در جمع دوستانی که انتخاب شدند حدود 180 نفر دعوت شدند و طی چند نوبت و مرحله‌ به مرحله نظرات راجع به این نفرات اخذ شده و بررسی‌ها صورت گرفته است، در مرحله اول احزاب و گروه‌ها نظر دادند، در مرحله دوم مجموعه‌های غیرحزبی و دارای پتانسیل دیدگاه‌هایشان را مطرح کردند، در مرحله سوم به خود نامزدها رجوع و نظرات آنان گرفته شد و حتی خود نامزدها راجع به لیست دیدگاهشان را مطرح کردند، در مرحله چهارم هم آن 21 نفری که در تهران انتخاب شدند اعلام نظر کردند.

زاکانی اضافه کرد: جمع بین این 4 مرحله دسته‌بندی شد و در نهایت180 نفر را به 124 نفر و سپس به 80 نفر کاهش دادند. روز یکشنبه آینده احتمالا لیست پیشنهادی در جمع اعلام می‌شود و البته منطق تدوین لیست را هم بیان می‌کنند. هرچند در لیست پیشنهادی بحث مقبولیت نیز مطرح است.

وی با بیان اینکه توجه مردم و رای‌آوری یک پایه مهم در لیست‌بندی است، گفت: وظیفه ما این است دقت داشته باشیم به فرقه‌گرایی و گروه‌گرایی نگاه نکنیم. امروز فرصت کمی تا انتخابات داریم و باید بگویم کمی دیر شده است اما خوشبختانه شرایط خوبی در ائتلاف وجود دارد ولی در کل شرایط ما بسیار سخت‌تر است که اولین علت آن هم این است که دوستان دولتی یکپارچه بسیج شدند که از صندوق‌ها نمایندگان مطلوب دولت بیرون بیایند.

زاکانی ادامه داد: گاهی احساس می‌شود یک مهندسی انتخابات در حال شکل‌گیری است، برخی نمایندگان فعلی مجلس هستند که هیچ کدی از آنان وجود ندارد که مشکلاتی داشته باشند اما به آنها می‌گویند شما در انتخابات ثبت‌نام نکنید یا اگر ثبت‌نام کرده‌اید انصراف دهید، اراده سازمانی شکل گرفته که 70 الی 80 درصد افراد تایید صلاحیت‌شده در هیات‌های اجرایی جهت‌گیری شفاف سیاسی دارند. 

نماینده تهران در مجلس همچنین گفت: فرصت کمی برای عده‌ای باقی مانده که بتوانند به هر دلیلی که خودشان مطلوب می‌دانند، مسیر دیگری را دنبال کنند مانند آقای هاشمی رفسنجانی، مسیری که در این مقطع کاملا مورد حمایت غرب است و نادرستی حرکت ایشان با مکتب امام و البته ناسازگاری آن کاملا مشهود و معلوم است. آقای هاشمی رفسنجانی با همه توانش ایستاده و از هیچ چیزی هم ابا ندارد و متاسفانه جریان غربگرا هم از آقای هاشمی رفسنجانی حمایت می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه همه دست به دست هم دادند که در شرایط نابرابری رقابت کنیم لذا در این جهت کار ما سخت‌تر است هرچند ائتلاف گسترده‌تر است، اگر از همه ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم باید بدانیم با توجه به اینکه گرایش و توجه مردم به نیروهای پیرو خط امام و ولایت فقیه است، می‌توانیم در انتخابات پیروز شویم ولی با حرف کار پیش نمی‌رود بلکه باید برنامه‌های دقیق و چهره‌های شایسته را معرفی کنیم تا در انتخابات موفق شویم.

 

چهره‌هایی که صلاحیت‌شان برای انتخابات خبرگان احراز نشد +عکس


چهره‌هایی که به دلیل عدم شرکت در آزمون خبرگان و مسایل دیگر، صلاحیت‌شان توسط اعضای شورای نگهبان احراز نشده به این شرح است.

در مهلت 30روزه‌ای که برای بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان تعیین شد برای ارزیابی صلاحیت علمی داوطلبان، آزمون علمی برگزار شد و پذیرفته‌شدگان به آزمون شفاهی دعوت شدند.

شب گذشته کار بررسی صلاحیت خبرگان پایان یافت و  صبح امروز، اسامی رد صلاحیت‌ها و تأییدی ها، از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شد.


اسامی چهره‌های سرشناسی که یا به دلیل عدم شرکت در آزمون خبرگان و یا دلایل دیگر، صلاحیت‌شان توسط اعضای شورای نگهبان رد شد، البته لازم به ذکر است بعضی از اشخاص قبل از اعلام اسامی توسط شورای نگهبان، اعلام کردند از نامزدی در انتخابات خبرگان، انصراف می‌دهند.

آنچه بر اساس شنیده‌ها و اخبار قابل برداشت است، به شرح ذیل است.
 


1 - کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران - (عدم احراز صلاحیت)

2- سیدحسن خمینی، تولیت آستان مقدس امام"ره" - (عدم احراز صلاحیت)

3- مرتضی آقاتهرانی، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی"ره"  - (عدم احراز صلاحیت)

4- مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور - (عدم احراز صلاحیت)

5- مهدی طائب، (مدرس درس خارج حوزه علمیه قم) - (عدم احراز صلاحیت)

6- روح‌الله قرهی، استاد اخلاق و خارج فقه مدرسه علمیه امام مهدی(عج) - انصراف از ادامه راه

7- سید رضا تقوی، (قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز تهران) - انصراف از ادامه راه

8- رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی - (عدم احراز صلاحیت)


9- موسوی بجنوردی، (عضو پیشین شورای عالی قضایی - (عدم احراز صلاحیت)

10- محسن غرویان، (مدرس حوزه علمیه) - (عدم احراز صلاحیت)


بر اساس این گزارش، شورای نگهبان اعلام کرد افرادی که صلاحیتشان احراز نشده است 3 روز فرصت دارند در صورت اعتراض، شکایت خود را به شورای نگهبان ارائه کنند.

سفر فائزه هاشمی به آمریکا در آستانه انتخابات کاملاً مشکوک است

عضو کمیسیون امنیت مجلس:
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی خواست که سفر فائزه هاشمی به آمریکا در آستانه انتخابات اسفندماه در ایران را به طور جدی بررسی کنند.

برخی منابع گزارش داده‌اند که فائزه هاشمی رفسنجانی دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اخیراً در آستانه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی کشور را به مقصد آمریکا ترک کرده است. خبرها از قصد فائزه هاشمی برای ماندن در آمریکا حکایت نمی‌کند بلکه به نظر می‌رسد وی به زودی به تهران بازخواهد گشت.

بعضی گمانه‌زنی‌ها احتمال ارتباط این سفر با موضوع انتخابات اسفندماه در کشورمان را بسیار قوی می‌دانند. در ماجرای رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی در دادگاه نیز بارها مطالبی درباره رایزنی‌های وی در آمریکا راجع به سیاست داخلی ایران منتشر شد. برخی اسناد نیز از تشویق غرب به تحریم هرچه بیشتر ایران توسط مهدی هاشمی خبر می‌داد. برخی اعضای خانواده هاشمی این اتهامات را رد می‌کردند، با این حال برخی عناصر اپوزیسیون در چندین نوبت فایل‌های صوتی منتسب به مهدی هاشمی را منتشر کردند که ادعاها را تایید می‌کرد.

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، درباره سفر اخیر فائزه هاشمی به آمریکا، می‌گوید: مسافرت افراد خاصی همچون فائزه هاشمی به آمریکا در نزدیکی نقاط عطف مهمی مثل انتخابات در کشور کاملاً مشکوک به نظر می‌رسد.

وی معتقد است که با توجه به سوابق قابل تامل، دستگاهای اطلاعاتی و امنیتی باید به رفت آمدهای افرادی همچون فائزه هاشمی حساسیت بیشتری داشته باشند.