ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
به گزارش عمارنامه، پیشرانه (موتور) هواپیما را باید قلب تپنده آن دانست که با تامین رانش و نیروی کافی جهت پرواز هواگرد، اجرای عملیاتهای گوناگون را امکانپذیر میسازد.
این سازه پیچیده و حساس از بخشهای گوناگونی تشکیل شده است که تنها چند کشور خاص جهان همانند ایالات متحده، روسیه، انگلیس و فرانسه توانایی ساخت آن را دارند و در برخی کشورها همانند چین، ایتالیا، ژاپن و رژیم صهیونیستی نیز نخست با کپی از نمونههای خارجی و سپس تولید داخل، به تواناییهایی برای ساخت دست یافتهاند.
در این میان اما جمهوری اسلامی ایران با توجه به ناوگان عظیم هوایی موجود در بخشهای نظامی و غیرنظامی، نیازمند حرکتی رو به جلو برای ساخت بود تا بتواند نیازهای موجود را کم کم به صورت داخلی تامین کند و برای همین تلاشهای مختلفی در این مسیر صورت پذیرفت که نخست با کپی برخی از قطعات تند مصرف و تولید نمونههای داخلی و سپس مهندسی معکوس از موتورهای موجود و هر یک از بخشهای آنان بود که نهایتا منجر به تولد نخستین موتور توربوجت هواپایه کشور شد که امروز صبح به مناسبت روز صنعت دفاعی با نام «اوج»، با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.